چکیده:
هدف پژوهش حاضر، بررسی نقش واسطه ای ادراک شایستگی در ارتباط بین، ادراک حمایت والدین و پایگاه اقتصادی-اجتماعی با انگیزه تحصیلی دانش آموزان نوجوان بود. روش پژوهش توصیفی از نوع همبستگی بود که به روش مدل یابی معادلات ساختاری انجام شد. جامعه آماری پژوهش شامل تمامی دانش آموزان دوره دوم متوسطه شهر یزد بود که در سال تحصیلی 1400-1399 مشغول به تحصیل بودند. از این میان، 421 نفر از آنها به روش نمونه گیری خوشه ای چند مرحلهای جهت انجام پژوهش انتخاب شدند. ابزارهای اندازه گیری شامل پرسشنامه های انگیزش تحصیلی هارتر (1981)، ادراک حمایت خانواده پروسیدانو و هلر (1983)، شایستگی ادراک شده هارتر (1989) و پایگاه اجتماعی-اقتصادی سیلوان (2007) بود. مدل نهایی برازندگی مناسبی نشان داد. نتایج حاکی از آن بود که ادراک حمایت والدین به صورت غیرمستقیم و از طریق ادراک شایستگی بر انگیزه تحصیلی دانش آموزان اثر معناداری دارد. بر طبق یافته های پژوهش، افزایش ادراک حمایت والدین در دانشآموزان، می تواند انگیزه تحصیلی آنها را به صورت غیرمستقیم از طریق ادراک شایستگی کاهش دهد.
The aim of the present study was to investigate the mediating role of perceived competence in the relationship between perception of parental support and socio-economic status with s academic motivation of adolescent students. The research method was descriptive-correlational which was done by structural equation modeling. The statistical population of the study included all high school students in Yazd studying in the academic year 2020-2021. 421 of them were selected by multi-stage cluster sampling method. Measurement tools included Harter (1981) Academic Motivation Questionnaire, Perceived Social Support from Family Procidano & Heller (1983), and Self-Perception Profile for Children Harter (1989) and Socio-Economic Status Silwan (2007). The final model showed good fit. The results of showed that the perception of parental support indirectly and through the perception of competence had a significant effect on students' academic motivation. According to the research findings, increasing the perception of parental support in students can reduce their academic lack of motivation indirectly through perception of competence.
خلاصه ماشینی:
1 Pintrich & Schunk 2 academic motivation 3 Usher & Morris 4 Deci & Ryan 5 self-determination theory (SDT) 6 amotivation 7 intrinsic motivation 8 Shin & Kim 9 academic demotivation 10 Legault & Green-Demers 11 Johnston & Ophoff یکی از عواملی که نقش مهمی در رشد انگیزه تحصیلی فرزندان دارد، رفتار حمایتی والدین ١ است (پومرانتز و همکارن ٢، ٢٠٠٧).
پژوهش ها نشان داده اند که یکی از قویترین پیش بینیکننده های پیشرفت تحصیلی و انگیزه تحصیلی، پایگاه اجتماعی- اقتصادی است (برکویتز و همکاران ١١، ٢٠١٦؛ براومن و 1 parental support behavior 2 Pomerantz et al.
7 Roksa & Kinsley 8 socio-economic status 9 Kala & Shirlin 10 Avvisati 11 Berkowitz et al.
بنابراین ، با توجه به پیامدهای منفی بیانگیزگی تحصیلی در دانش آموزان ، از جمله احساس ناکامی، نارضایتی و کاهش سلامت روان (نصیری و جامع بزرگی، ٢٠١٠) و بروز افکار و احساسات منفی و نیز ترک تحصیل در دانش آموزان (نیوکامب و همکاران ٥، ٢٠٠٢)، پژوهش حاضر به دنبال پاسخ به این سؤال است که آیا ادراک شایستگی در ارتباط ادراک حمایت والدین و پایگاه اجتماعی- اقتصادی با بیانگیزگی تحصیلی دانش آموزان نقش واسطه ای دارد یا خیر.
در نهایت میتوان چنین نتیجه گیری نمود که این پژوهش به بررسی نقش میانجی ادراک شایستگی در ارتباط بین ادراک حمایت والدین و پایگاه اجتماعی- اقتصادی با بیانگیزگی تحصیلی در دانش آموزان پرداخته است .
Parental Socio-economic Status as Correlates of Students’ Motivation in Studying Mathematics in Calabar Education Zone of Cross River State, Nigeria.