چکیده:
استفاده از فناوریهای دیجیتال بهطور روزافزون گسترش پیداکرده است. صنایع خلاق که بنمایه آن خلاقیت، محتوا و سرمایه فکری است، بهشدت با فرآیند دیجیتالی شدن پیوند خورده و کسبوکارهای سنتی این حوزه را دگرگون ساخته است. با توجه به اهمیت روزافزون این بنگاهها و لزوم توجه به رشد آنها، موضوع چگونگی خلق ارزش در آنها یک ضرورت است. در بنگاههای صنایع خلاق دیجیتالی و بهطور خاص در بافتار فرهنگ بومی و زبان فارسی خلأ جدی در این زمینه وجود دارد. بر این اساس، پژوهش حاضر بر خلق ارزش در بنگاههای دیجیتال محتوا محور متمرکزشده و هدف این پژوهش شناسایی و تحلیل عوامل خلق ارزش در 10 بنگاه دیجیتال محتوا محور در ایران است. بدین منظور، مدل 4 عاملی خلق ارزش در بنگاههای دیجیتال و روش تحقیق کیفی و «مطالعه چندموردی» انتخابشده است. نتیجه مشاهده شرکتهای برتر و همچنین مصاحبه نیمهساختاریافته با مدیران شرکتهای منتخب، توسعه گزارههایی جدید در هر یک از چهار عامل خلق ارزش (بهرهوری، مکملبودن، قفلشدگی و نوآوری) بوده است. با احصاء مضامین مشترک خلق ارزش در این بنگاهها، نهایتاً چهار مضمون ِنو استخراج شد. دیگر دستاورد پژوهش، ارائه تصویری از چگونگی خلق ارزش در بنگاههای دیجیتال محتوا محور است. نهایتاً رایجترین روش خلق ارزش ذیل هریک از مضامین چهارگانه مشخص شد و «نوآوری» بهعنوان برترین مضمون فراگیر خلق ارزش در بنگاههای دیجیتال محتوا محور شناسایی شد.
Considering the high growth potential of creative industry and the increasing trend of digitalization, the content-oriented digital business has been the main focus of this research. The "value creation" in this type of business has been less considered in literature. A comprehensive review of value creation processes in these firms can ultimately lead to more profitable growth. The research method for integrated analysis of value creation factors is the use of "case studies" with an explanatory approach based on semi-structured interviews. The results have been theoretical and practical achievements. Four new themes were extracted as follows: "software or hardware development" as an example of "complementarity", "suggestion based on user history and preference" and "providing exclusive content" as examples of "lock-in" and "technical novelty" as an example of "innovation". The practical achievement of the research is to provide a picture of how value is created in content-oriented digital business in the past, present and future. In addition, the most common themes in each category were identified: "search cost reduction" to create value of "efficiency", "product range" to create value of "complementarity", "providing exclusive content" to create value of "lock-in" and "distinctive brand personality" to create value of "innovation". "Innovation" has been identified as the most recurring theme of value creation in content-oriented digital enterprises.