چکیده:
هدف: دغدغۀ رو به افزایشی که در ناعادلانه بودن آزمونها شکل گرفته، امکان وجود کارکرد افتراقی است. چرا که کارکرد افتراقی یا سوگیری باعث تردید در روایی آزمون میشود. در مطالعۀ حاضر شناسایی کارکرد افتراقی سوالهای سواد خواندن پرلز 2016 بین دانشآموزان ایرانی از طریق مدل درخت راش بررسی شده است. روش پژوهش: دادههای استفاده شده در این پژوهش، نتایج مطالعه بینالمللی پرلز 2016 در ایران است که با نمونهگیری دو مرحلهای تصادفی، تعداد 4385 نفر دانشآموز ایرانی شامل 2143 دانشآموز دختر (87/48 درصد) و 2242 دانشآموز پسر (13/51 درصد) پایه چهارم با میانگین سنی 14/10 برای شرکت در مطالعه انتخاب شدند و در آزمون شرکت کردند. دادههای این مطالعه در محیط R (تحت کتابخانه psychotree) تحلیل و بررسی شد. یافتهها: یافتهها نشان میدهند که از 181 سوال در این مطالعه بر اساس جنسیت، بر اساس مدل درخت راش 1 سوال در میان سوالات دو ارزشی با کارکرد افتراقی یکنواخت شناسایی شد. به علاوه در بین سوالات چندارزشی، برای بلوک ۱۶ کارکرد افتراقی شناسایی شد.نتیجهگیری: به نظر میرسد با وجود کارکرد افتراقی تاثیر آن قابل صرفنظر است. اگرچه بهتر است که سوالهای با کارکرد افتراقی هنگام انجام تحلیلها کنار گذاشته شود. عملکرد ضعیف دانشآموزان ایرانی میتواند متاثر از این باشد که ترجمه متون مناسب نبوده یا دانشآموزان هنوز به توانایی لازم برای این سطح از خواندن دست نیافتهاند. استفاده از نتایج آزمون پرلز نیازمند ظرافت و ملاحظات خاص است.
Objective: A growing concern in unfairness of educational assessments is the possible presence of differential item functioning. Differential item functioning or bias will undermine the validity of the assessment. In this study, identification of differential item functioning in PIRLS 2016 test among Iranian students has been considered via the Rasch-Tree model.Methods: The data used in this research are from PIRLS 2016 exam results that was also held in Iran. A total of 4385 fourth grade Iranian students were involved consisting of 2143 girls and 2242 boys with the average age of 10.14. The analysis performed by the authors on this dataset was written in R programming language.Results: The results indicate that out of 181 questions, based on raschtree model, one dichotomous question shows uniform differential item functioning. Moreover, among polytomous questions, block 16 shows differential item functioning. Conclusion: It appears even though there is differential item functioning in the PIRLS 2016 test for Iranian students, the impact is negligible. Ideally, however, we would want to remove the questions with differential item functioning before conducting any analysis. Using test results requires care and discretion.
خلاصه ماشینی:
در مطالعۀ حاضر شناسايي کارکرد افتراقي سوال هاي سواد خواندن پرلز ٢٠١٦ بين دانش آموزان ايراني از طريق مدل درخت راش بررسي شده است .
روش پژوهش : داده هاي اســتفاده شــده در اين پژوهش ، نتايج مطالعه بين المللي پرلز ٢٠١٦ در ايران اســت که با نمونه گيري دو مرحله اي تصــادفي، تعداد ٤٣٨٥ نفر دانش آموز ايراني شــامل ٢١٤٣ دانش آموز دختر (٤٨/٨٧ درصــد) و ٢٢٤٢ دانش آموز پسر (٥١/١٣ درصد) پايه چهارم با ميانگين سني ١٠/١٤ براي شرکت در مطالعه انتخاب شدند و در آزمون شرکت کردند.
4. Alshehri, Yahya M کشور ايران با توجه به رتبه اي که در اين آزمون کسب شده است تا کنون مطالعه اي براي شناسايي کارکرد افتراقي سوال هاي سواد خواندن پرلز ٢٠١٦ از طريق روش هاي مبتني بر مدل درخت راش انجام نشده است .
آيا سوال هاي پرلز ٢٠١٦ در بين دانش آموزان دختر و پسر کشور ايران بر اساس مدل درخت راش داراي کارکرد افتراقي است ؟ ٣.
وضعيت يا عملکرد نسبي روش هاي افراز بازگشتي درخت راش در شناسايي کارکرد افتراقي سوال هاي آزمون پرلز ٢٠١٦ بين دانش آموزان دختر و پسر ايراني چگونه است ؟ روش پژوهش مطالعه پرلز از يک طرح نمونه گيري دو مرحله اي تصادفي استفاده ميکند.
A more general model for testing measurement invariance and differential item functioning.
Using rasch tree to detect uniform differential item functioning and item difficulty parameters in the progress in international reading literacy data (PIRLS).
A new method for detecting differential item functioning in the Rasch model.