چکیده:
تحقیق حاضر با هدف مطالعه تطبیقی عنصر هدف در برنامه درسی رسمی آموزش علوم تجربی در مقطع ابتدایی ایران با کشورهای ژاپن، آلمان، انگلستان، فرانسه و آمریکا طراحی و اجرا گردید. روش تحقیق در این پژوهش با رویکرد تطبیقی، یک مطالعه ی کیفی بود که بصورت پژوهشی توصیفی–تحلیلی به کمک الگوی بردی و در چهار مرحله توصیف، تفسیر، همجواری و مقایسه انجام شد. بدین منظوربرای مطالعه ی عنصر هدف ، با تحلیل سند برنامه درسی ملی هر یک از کشورهای یاد شده، شباهت ها و تفاوت های بین اهداف آنها و مهمترین اهداف برنامه درسی رسمی آموزش علوم تجربی در مقطع ابتدایی این کشورها مشخص گردید. نتایج تحقیق حاضر نشان داد که شباهت ها و تفاوت هایی در خصوص اهداف آموزش علوم تجربی در این کشورها وجود دارد. ازجمله تفاوت اهداف، بیشتر در حوزه علوم فیزیکی ، شیمی و نجوم و همچنین استفاده از فناوریهای روز به عنوان یک ابزار کمکی در بحث آموزش علوم مساله ای بود که در تمامی کشورها به یک اندازه مدنظر قرار نگرفته بود . اما در شباهتها ، حوزه علوم زیستی و علوم زمین ، مواد، طبیعت و موجودات زنده از جمله مسائلی بودند که در اهداف آموزش علوم تمامی کشورها ، به اندازه کافی مورد توجه قرار گرفته و به نظر می رسد با توجه به کارکردها و نیاز دانش آموزان به آگاهی از مواد، طبیعت و موجودات زنده، حضور این مباحث در سرفصل های درسی به عنوان یک مساله مهم و ضروری کاملا درک شده بود.
The present study was designed and conducted with the aim of comparative study of the objective element in the formal curriculum of experimental science education in primary school in Iran with Japan, Germany, England, France and the United States. The research method in this study with a comparative approach was a qualitative study that was conducted as a descriptive-analytical research using a range model in four stages of description, interpretation, proximity and comparison. For this purpose, in order to study the objective element, by analyzing the national curriculum document of each of the mentioned countries, the similarities and differences between their goals and the most important goals of the formal curriculum of experimental science education in the primary school of these countries were identified. The results of the present study showed that there are similarities and differences in the goals of teaching experimental sciences in these countries. Among the differences in goals, mostly in the fields of physical sciences, chemistry and astronomy, as well as the use of modern technology as an auxiliary tool in the discussion of science education was an issue that was not considered equally in all countries. But in the similarities, the field of life sciences and earth sciences, materials, nature and living things were among the issues that have been sufficiently considered in the science education goals of all countries and it seems that according to the functions and needs of students to Awareness of materials, nature and living things,
خلاصه ماشینی:
بدين منظوربراي مطالعه ي عنصـر هدف ، با تحليل سـند برنامه درسـي ملي هر يک از کشـورهاي ياد شـده ، شـباهت ها و تفاوت هاي بين اهداف آنها و مهمترين اهداف برنامه درسـي رسـمي آموزش علوم تجربي در مقطع ابتدايي اين کشـورها مشـخص گرديد.
اما در شـباهتها ، حوزه علوم زيسـتي و علوم زمين ، مواد، طبيعت و موجودات زنده از جمله مسـائلي بودند که در اهداف آموزش علوم تمامي کشــورها ، به اندازه کافي مورد توجه قرار گرفته و به نظر مي رسـد با توجه به کارکردها و نياز دانش آموزان به آگاهي از مواد، طبيعت و موجودات زنده ، حضـور اين مباحث در سرفصل هاي درسي به عنوان يک مساله مهم و ضروري کاملا درک شده بود.
بدين منظور با تحليل سـند برنامه درسـي ملي هر يک از کشـورهاي ايران ، ژاپن ، آلمان ، انگلسـتان ،فرانسـه و آمريکا و شـناسـايي شـباهت ها و تفاوت هاي بين اهداف آنها ، مهمترين اهداف برنامه درســي رســمي آموزش علوم تجربي در مقطع ابتدايي اين کشــورها مشــخص مي گردد.
اهداف درس علوم در کشور انگلستان حوزه هاي محتوايي اصلي برنامه درسي مقطع ابتدايي کشور انگلستان در درس علوم تجربي عبارتند از: ١- موجودات زنده و زيستگاه آنها ٢- حيوانات ، از جمله انسان ٣- خواص و تغييرات مواد ٤- زمين و فضا ٥- نيروها يک برنامه علمي واحد مطالعه براي دانش آموزان مرحله کليدي ٣ وجود دارد که تمرکز اصلي آن ايجاد درک عميق تر از طيف وسـيعي از ايده هاي علمي در زيسـت شـناسـي، شـيمي ، فيزيک و زمين شـناسـي اســت .