چکیده:
یکی از مسائل مهم در برنامههای تربیتی، تعیین اهداف تربیتی و توجه به نیازهای انسان که موضوع تربیت است، همواره منبعی مهم برای انتخاب و گزینش اهداف تربیتی بوده است. همان طور که، در فعالیت تربیتی هدف نقش اساسی دارد. کلیه برنامهها و فعالیتهای تعلیم و تربیت در پرتو هدف جهت مییابد. و هرسه علما (دانشمند) نگاهی مشابه به تعلیم و تربیت داشتهاند و از منظر دین به تربیت نگاه کردهاند و جنبه اخروی تربیت را در نظر گرفتهاند. بنابراین، مهمترین اهداف تعلیم و تربیت از دیدگاه امام خمینی (ره) عبارتند از: مهذب ساختن نفوس و پرورش انسانهای مهذب (تربیت اخلاقی و تهذیب نفس، دو رکن اصلی آموزش و پرورش است)، رشد جسمی و رشد عقلانی و رشد معنوی، تربیت اسلامی و اخلاقی واستقلال فکری، فرهنگی، سیاسی واقتصادی است. همان طور که، شهید مطهری هدف اصلی و عمده در تعلیم و تربیت اسلامی را هدف انبیاء تلقی میکندکه عبارتند از: شناخت خدا و نزدیک شدن به او و دیگری، برقراری عدل و قسط در جامعه بشری؛ یعنی برقرار ساختن توحید عملی و اجتماعی. از دیدگاه شهید مطهری مواردی از جمله؛ خود شناسی، آزادی معنوی، پرورش قوه تفکر و ابتکار، ایجاد روحیه علمی در متعلم و ایجاد حس اعتماد به نفس هدف نهایی در تعلیم و تربیت اند. هدف غایی و نهایی در تعلیم و تربیت اسلامی، رساندن انسان به نهایت کمال وجود و مرتبۀ خلیفۀ الهی است. در این مسیر برای تعلیم و تربیت هدفهای واسطهای نیز تعریف شده است که بوعلی سینا در تبیین کارکردها و کارایی نظام تعلیم و تربیت به سه مورد اساسی از جمله: ایمان به خدا، اخلاق نیکو و پسندیده و علم آموزی را به عنوان اهداف میانی و واسطهای تعلیم و تربیت اشاره میکند و سعادت بشر را در دستیابی به این اهداف میداند.
خلاصه ماشینی:
بررسی اهداف تعلیم و تربیت از دیدگاه امام خمینی(ره)، ابن سینا و مطهری مژگان مهری ده نو1 1 کارشناسی ارشد فقه و مبانی حقوق اسلامی چکیده یکی از مسائل مهم در برنامه های تربیتی، تعیین اهداف تربیتی و توجه به نیازهای انسان که موضوع تربیت است، همواره منبعی مهم برای انتخاب و گزینش اهداف تربیتی بوده است.
بنابراین، مهمترین اهداف تعلیم و تربیت از دیدگاه امام خمینی (ره) عبارتند از: مهذب ساختن نفوس و پرورش انسان های مهذب (تربیت اخلاقی و تهذیب نفس ،دو رکن اصلی آموزش و پرورش است)، رشد جسمی و رشد عقلانی و رشد معنوی، تربیت اسلامی و اخلاقی واستقلال فکری، فرهنگی، سیاسی واقتصادی است .
در این قسمت به این سه مبانی تعلیم و تربیت می پردازیم: الف) مبانی علمی علم با توجه به نوع بینش ونگرش خاص خود ، با مرزهای مادی، محصور شده است ؛ حال آن که برای تعیین اهداف غایی تربیتی لازم است از این محور ها با تمسک به دین و فلسفه بهره گرفته شود.
در اين مسير برای تعليم و تربيت هدف های واسطه ای نيز تعريف شده است که بوعلی سينا در تبيين کارکردها و کارايی نظام تعليم و تربيت به سه مورد اساسی از جمله: ایمان به خدا، اخلاق نیکو و پسندیده و علم آموزی را به عنوان اهداف ميانی و واسطه ای تعليم و تربيت اشاره می کند و سعادت بشر را در دستيابی به اين اهداف می داند.