چکیده:
تحقیق حاضر به منظور بررسی تاثیر سبک های یادگیری بر عملکرد تحصیلی دانش آموزان پنجم و ششم ابتدایی شهرستان املش انجام گردید. این تحقیق با هدف کاربردی و به روش توصیفی – همبستگی انجام گرفت و از نظر جمع آوری داده ها، به صورت پیمایش و میدانی است. جامعه آماری پژوهش حاضر، کلیه دانش آموزان کلاس های پنجم و ششم ابتدایی شهرستان املش (990 نفر) بودند که به وسیله جدول مورگان، 277 نفر دانش آموز، انتخاب شدند. برای سنجش متغیرهای تحقیق از پرسشنامه ی ﺳﺒﮏ ﻫﺎی ﯾﺎدﮔﯿﺮی ﮐﻠﺐ (1985) و برای سنجش عملکرد تحصیلی از معدل آزمون ها در نیمﺳﺎل اول ﺗﺤﺼﯿﻠﯽ 1401 استفاده شد. برای بررسی فرضیه ها از آزمون های رگرسیون و ضریب همبستگی پیرسون استفاده گردید. نتایج این پژوهش نشان داد که بین سبک های واگرا، انطباق دهنده و جذب کننده با عملکرد تحصیلی دانش آموزان رابطه مثبت و معنی دار و بین سبک همگرا با عملکرد دانش آموزان، رابطه منفی و معنی دار وجود دارد. به طور کلی این پژوهش نشان داد که سبک های یادگیری بر عملکرد تحصیلی دانش آموزان پنجم و ششم شهرستان املش تاثیر دارد. توجه داشتن معلمان به سبک یادگیری دانش آموزان و شناسایی آن ها، دانش آموزان را در انتخاب روش مناسب یادگیری، تا بتوانند به سطوح بالاتر عملکرد شخصی و شناختی و در نتیجه موفقیت تحصیلی خود دست پیدا کنند.
خلاصه ماشینی:
نتایج این پژوهش نشان داد که بین سبکهای واگرا، انطباق دهنده و جذب کننده با عملکرد تحصیلی دانشآموزان رابطه مثبت و معنیدار و بین سبک همگرا با عملکرد دانشآموزان، رابطه منفی و معنیدار وجود دارد.
به طور کلی این پژوهش نشان داد که سبکهای یادگیری بر عملکرد تحصیلی دانشآموزان پنجم و ششم شهرستان املش تأثیر دارد.
لذا با توجه به توضیحات، این سؤال مطرح است که آیا سبکهای یادگیری کلب که شامل سبک های یادگیری واگرا، انطباق دهنده، جذب کننده و همگراست بر عملکرد تحصیلی دانشآموزان و معلمان پنجم و ششم ابتدایی شهر املش تأثیر دارد؟ 2.
نتایج تحلیل رگرسیون همزمان بیان کرد که انگیزش درونی و بیرونی و مسئولیتپذیری و سبکهای یادگیری، چهار مؤلفهی تجربه عینی، مشاهده تأملی، مفهوم سازی انتزاعی و آزمایشگری فعال را شامل میشود، به صورت مثبت و معنیداری میتواند، عملکرد تحصیلی دانشآموزان دختر دوره دوم متوسطه شهرستان بوکان پیشبینی کند.
Chetty Geier İlçin 3.
بحث و نتیجه گیری هدف از انجام این تحقیق تأثیر سبکهای یادگیری بر عملکرد تحصیلی دانشآموزان پنجم و ششم ابتدایی شهرستان املش بود.
با توجه به اینکه بین سبکهای یادگیری بر عملکرد تحصیلی دانشآموزان مقطع پنجم و ششم شهرستان املش تأثیر دارد پیشنهاد میشود: - معلمان و متخصصان را از سبکهای یادگیری آگاه ساخته و از روش مناسب جهت افزایش اعمال این سبکها و ارجحیت آنها در برنامههای آموزشی بهمنظور یادگیری بهتر دانشآموزان استفاده شود.