چکیده:
ابن عربی از جمله شخصیت هایی است که در آثار خود به معاد جسمانی انسان و کیفیت آن توجه ویژه نموده است. وی در اثبات معاد جسمانی بیشتر بر کشف و شهود تکیه دارد تا عقل استدلالی، منتهی این نوشتار در پی آن است که با استفاده از مبانی و اصول عرفانی بعد جسمانی انسان پس از مرگ در عالم برزخ و آخرت را از منظر ابن عربی به اثبات برساند. گذشته از کیفیت معاد جسمانی، آنچه به عنوان یک سؤال مطرح است این است که آیا براساس مبانی و اصول عرفانی ابن عربی معاد جسمانی قابل اثبات است یا خیر؟ این مقاله که بر اساس روش تحلیل محتوا نگارش یافته در صدد پاسخ به این سؤال است و به این نتیجه رسیده است که براساس اصول و مبانی ابن عربی همچون: تمیز و تعین انسان در سیر صعود، نسبت میان عالم صغیر به عالم کبیر، نظریه اسماء متقابله، شرافت قوای حسی، خلقت انسان بر صورت خداوند، معرفت النفس عرفانی، مقام جامعیت و اعتدال انسان و تکرار در تجلی و تجدد امثال، معاد جسمانی قابل اثبات است. به علاوه این مقاله نشان می دهد این قول که اصل انسان موجودی غیر جسمانی است و در نهایت به موطن غیر جسمانی بر می گردد، سخنی باطل است و انسان ضرورت دارد دارای بدن باشد، لذا با فرض این که شریعت نسبت به معاد جسمانی اظهار نظری نداشته باشد، باز معاد جسمانی از نگاه مبانی و اصول عرفانی قابل است.
ibn arabi is one of the personalities who paid special attention to the physical resurrection of man and its quality in his works. in proving the resurrection of the body, he relies more on discovery and intuition than reasoning, the conclusion of this article is to prove the physical dimension of man after death in the world of purgatory and the hereafter from ibn arabi's point of view. . apart from the quality of physical resurrection, what is raised as a question is whether physical resurrection can be proven based on ibn arabi's mystical principles and principles. this article, which is written based on the content analysis method, aims to answer this question and has come to the conclusion that based on the principles and foundations of ibn arabi such as: the purity and determination of man in the process of ascent, the ratio between the small world and the big world, the theory of names. on the other hand, the dignity of the senses, the creation of man in the image of god, the knowledge of the mystical soul, the position of comprehensiveness and moderation of man, and the repetition in the manifestation and renewal of parables, the resurrection of the body can be proven. in addition, this article shows that the saying that the essence of man is a non-corporeal being and eventually returns to the non-corporeal homeland is a false statement.