چکیده:
توسعۀ روزافزون اینترنت و طراحی و ابداع ایموجیها، موجب ظهور و تکوین زبانی نوین برای نسل جدید ارتباطات و تسهیل تعاملات انسانی در بستر رسانههای نوین از جمله شبکههای اجتماعی شده است. هدف از انجام این تحقیق، بررسی انواع کارکردهای زبانی ایموجیها در توئیتر براساس رویکرد هرینگ و دایناس (2017) بود که با روش تحلیل محتوای کمی انجام شد. با انتخاب سه هشتگ برتر و پر استفاده در هر یک از حوزههای اجتماعی، اقتصاد، فرهنگ و سلامت، 5000 توئیت بهعنوان جامعۀ آماری انتخاب و از میان آنها، 1200 توئیت بهصورت تصادفی از میان کاربران زن و مرد و در بازۀ زمانی ششماهه از اسفند 1399 تا شهریور 1400 بهعنوان نمونه انتخاب و با استفاده از نرمافزار Maxqda کدگزاری شدند که سهم هر یک از حوزهها 300 توئیت بود. براساس نتایج حاصل، در مجموع توئیتها به ترتیب کارکردهای تفسیری، احساسی، ادب، تأکیدی، ساختاری، ارتباطی و ارجاعی دارای بیشترین بسامد وقوع بودند.
The ever-increasing development of the Internet and the creation of emojis has led to the emergence and development of a new language for the new generation of communication and facilitating human interactions in the context of social networks. The purpose of this research was to investigate the types of linguistic functions of emojis on Twitter based on the approach of Haring and Dinas (2017), which was carried out and discussed with the method of quantitative content analysis. By selecting the top three hashtags in each of the social, economic, culture and health fields, 5000 tweets were selected as the statistical population and among them, 1200 tweets were randomly selected from male and female users and in the time frame. Six months from March 1399 to September 1400 were selected as a sample and coded using Maxqda software, the share of each domain was 300 tweets. Based on the results, in total, the tweets had the highest frequency of occurrence in the order of interpretive, emotional, polite, emphatic, structural, communicative and referential functions.