چکیده:
هدف: طراحی الگوی اعتبارسنجی برنامههای درسی رشتههای فنی و مهندسی در مقطع کارشناسی پیوسته
روش پژوهش: تحقیقی به روش توصیفی - پیمایشی در در دانشکده مهندسی برق و کامپیوتر دانشگاه تهران انجام شد. این تحقیق، مبتنی بر رویکرد آمیخته (کمی و کیفی) صورت پذیرفته است. جامعه آماری این تحقیق، در بخش کمی،کلیه اعضاء هیات علمی دانشکدههای مهندسی برق و کامپیوتر مستقر در شهر تهران در سال تحصیلی 97-96 بوده که به روش نمونه گیری هدفمند انتخاب شدند. ابزار تحقیق، شامل فیش برداری، و پرسشنامه محققساخته بود و از آزمون t تک گروهی در بخش آمار استنباطی و نمودارها و شاخصهای پراکندگی و مرکزی در بخش آمار توصیفی این مقاله استفاده شده است.
یافتهها: با توجه به تجارب جهانی و ویژگی ها و شرایط موجود در کشور الگوی پیشنهادی تدوین گردید. به منظور تعیین مطلوبیت الگوی یاد شده و بومی سازی آن از 30 نفر از اعضای هیات علمی دانشکده مهندسی برق و کامپیوتر دانشگاه تهران، نظرخواهی به عمل آمد. در نهایت، الگوی اعتبارسنجی برنامههای درسی رشتههای مورد نظر در 8 مولفه شامل: فلسفه، ویژگیها، اهداف، اصول، فرآیند اجرا، ساختار، الزامات کاربردی و عملیاتی کردن الگو و عوامل، ملاک ها و نشانگرهای اعتبارسنجی برنامههای درسی رشتههای فنی و مهندسی در مقطع کارشناسی پیوسته، طراحی شد.
نتیجهگیری: طراحی الگوی اعتبارسنجی برنامههای درسی رشتههای فنی و مهندسی در مقطع کارشناسی پیوسته
Objective:Designing a model for the validation of technical and engineering curricula at the undergraduate level Methods:a purposeful and descriptive survey was used based on a mixed approach. The statistical population of this study was in the quantitative section, all the faculty members of the Electrical and Computer Engineering Departments located in Tehran in the academic year of 1997-96. Faculty members were elected to the faculties of Electrical and Computer Engineering at the University of Tehran. In the quantitative section, 80 individuals were selected by multistage sampling method and in the qualitative section, 30 faculty members were finally selected. In order to formulate a model of accreditation of technical and engineering curricula, firstly, in three stages, with the sample of faculty members, 8 factors, 26 criteria and 92 markers were used to validate the curricula of the mentioned disciplines Results:The weight of each was determined in validating the fields. Finally, the curriculum validation pattern of the disciplines concerned is comprised of 8 components Conclusion:and operationalization of the template and factors, program validation criteria and indicators. The undergraduate technical and engineering courses were designed
خلاصه ماشینی:
اين امر چند سالي است که در کشور ايـران نيز احساس شده و ناکافي بودن مهارت دانش آموختگان رشته هاي فنـي و مهندسـي در تـامين نيازهـاي تخصصـي 1 Jerez 2 Orsini 3 Hasbún 4 Lobos 5 Muñoz 6 Chuchalin 7 Malmqvist 8 Tayurskaya 9 Accreditation 10 Factors 11 Criteria 12 Indicators 13 Ozdemir 14 Stebbins 15 Llorente کارفرمايان در کشور، باعث شده تا طراحي الگوي اعتبارسنجي برنامه هـاي درسـي رشـته هـاي فنـي و مهندسـي در کشور، همواره مورد توجه سياستگذاران حوزه آموزش عالي در دستگاه هـا و نهادهـاي دولتـي و غيردولتـي ذيـربط و مسئولان ستادي دانشگاه ها و مراکز آموزش عالي کشور قرار گيرد (مظلوم ، قربـان زاده ، ريحـاني، يـاوري، بسـکابادي، .
در اين بخش از پژوهش ، به تعيين وجوه تشابه و تفاوت الگوهاي اعتبارسنجي برنامه هاي درسـي رشـته هـاي فنـي و مهندسي در موسسات اعتبارسنجي برنامه درسي رشته هاي فني و مهندسي در دانشگاه ها و مراکز آموزش عالي ايـران با کشورهاي منتخب (کشور ايالات متحده آمريکا، کانادا، آلمان ، هلند، ايتاليا، سوئيس ، ژاپن ، ترکيـه ، امـارات متحـده 1 Taib 2 Salleh, Zain, Azlan, Mahzan, Hafeez & Azmi 3 Leclair & Dawson & Howe & Hale & Zelman & Clouser & Allen 4 Alva, H.