چکیده:
پژوهش حاضرء با هدف آیندهپژوهی جایگاه خانواده در ایران قوی انجام گردید؛ این پژوهش» پس
از ۱۴ مصاحبه. به اشباع نظری رسید. مصاحبه به روش نیمهساختاریافته آنجام پذیرفت. روش
تحلیل آن. تحلیل محتوای مضمونی انتخاب شد. جامعة آماری این پژوهش را دانشجومعلمان
دختر دانشگاه فرهنگیان استان تهران تشکیل دادهاند. نمونهگیری با استفاده از شیوة نمونهگیری
هدفمند انجام شد. حجم نمونه بر آساس دستیابی به سطح اشباع نظری تعیین گردید. جهت
برخورداری پرسشهای مصاحبه از اعتبار کافی, تنها بر یک سوال اکتفا نگردید. بلکه از چندین
سوال جهت فهم پرمایه مطالب استفاده شد. همچنین این پرسشها به تایید چندین تن از اساتید
صاحبنظر رسید. تجزیهوتحلیل دادههاء. پس از اتمام جمعآوری دادههاء با نرمافزارهای آماری
Excel و Spss ورژن ۲۵ انجام پذیرفت. نتایج پژوهش حاکی از آن است که عوامل آسیب به
فرزندآوری مادران شاغل در بدنة آموزشوپرورش» از دیدگاه دانشجومعلمان دختر استان تهران
بهعنوان مادران آیندة کشورء عبارتاند از: فضای مجازی مدیریت نشده برای کودکان در زمان
حضور مادر در محل کارء عدم تربیت دینی کافی در مهدکودکهاء حجم کاری زیاد و ناتوانی مادر
در تفکیک کار و مدرسه. مشکلات مرخصی مادران شاغل و انتقالی معلمان و نبود مشوقهای
لازم و مناسب جهت فرزندآوری زوجین فرهنگی جوان. علاوهبرآن» آسیبها و تبعات کاهش
جمعیت کشور در آینده» به ترتیب شامل: کمبود نیروی دفاعی کشورء نیروی کارآمد صنعتی و
نیروی انسانی با %۴۶ ازکارافتادن کسبوکارها با %۲۲ فروپاشی نظام خانواده و پیری جمعیت.
ازبینرفتن مفهوم خاله, عمه و... در آینده و ناآشنایی فرزندان با این نسبهاء کاهش نشاط
اجتماعی و نوآوری با %٩ و بهکارگیری اتباع خارجی در آمور کشور و تضعیف دین و فرهنگ با ۵%میشود. یافتههای این پژوهش, به جهت اینکه مسائل را از زاویه دید خود دانشجومعلمان جوان و
نیازسنجی مستقیم آنان» مورد بررسی و تحلیل قرار میدهد. میتواند بهعنوان نقشة راهی برای
برنامهریزان و صاحبنظران حوزة جمعیتی کشور قرار گیردء تا بدین طریق, افقهای جدیدی برای
ایران قوی به وجود آید.
Teaching Persian grammar is the one of important subjects in learning Persian language and literature. The purpose of this research is to analyze the teaching of Persian grammar in the internship period and how it is taught by student teachers in the field of teaching Persian language and literature at Farhangian University. To achieve this goal, this research considers the effect of the implementation of instructional projects from the perspective of the professional development of interns in the field. For this purpose, a qualitative research method was used in the form of a case study, using the text of interns' reports and a semi-structured interview tool. Sampling was purposeful; eight incoming female students of 1991 and 1992 of Shahid Bahonar Higher Education Center of Farhangian University of Tehran participated. The data were analyzed using the "thematic content analysis" method. The preliminary results showed that the topic of Persian grammar was not in the first priority of students' educational plans; But these educational designs and implementations were able to create some opportunities to learn grammar for their learners. However, interns faced challenges in teaching grammar topics independently; The lack of relevant knowledge, lack of ability, inability to employ appropriate professional skills in teaching grammar, mismatch of educational designs and implementations with the content of grammar topics were among these. Interns should take more advantage of the opportunities available in the internship to teach grammar subjects; Interns should take more advantage of the opportunities available in the internship to teach grammar subjects.