چکیده:
استراتژی رقابتی مناسب میتواند به یک مزیت رقابتی منتج شود و برای دستیابی به یک مزیت رقابتی نیز باید یک استراتژی رقابتی تدوین شود. انتخاب استراتژی رقابتی مناسب، کار پیچیده و حتی مخاطرهآمیزی است. تصمیمگیری در زمینه تدوین استراتژیها، سازمان را متعهد میکند تا برای دورهای طولانی، محصولات خاصی را تولید کند، در بازارهای خاصی به فعالیت بپردازد و از منابع و فناوریهای شناختهشدهای استفاده کند. بر این اساس، سازمانها میکوشند تا با تدوین استراتژیهای مناسب، در عرصه پویای رقابت به بقا و رشد خود ادامه دهند از این رو هدف این تحقیق بررسی این موضوع است که آیا رقابت در بازار محصول بر استراتژی تدافعی تجاری شرکتهای پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران تاثیر دارد؟ که با استفاده از 120 شرکت پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران بین سالهای 1394 تا 1400 و با نمونه مشتمل بر 120 شرکت و همچنین با استفاده از رگرسیون خطی چند متغیره انجام پذیرفت. که نتایج یافتههای تحقیق نشان داد رقابت در بازار محصول بر استراتژی تدافعی تجاری شرکتهای پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران تاثیر معناداری دارد.
A suitable competitive strategy can lead to a competitive advantage, and to achieve a competitive advantage, a competitive strategy must be formulated. Choosing the right competitive strategy is a complicated and even risky task. Decision making in the field of strategies commits the organization to produce certain products, operate in certain markets, and use known resources and technologies for a long period of time. Based on this, organizations try to survive and grow in the dynamic field of competition by formulating appropriate strategies, hence the purpose of this research is to investigate whether competition in the product market has an effect on the commercial defensive strategy of companies admitted to the stock exchange. Does Tehran have an effect? which was done using 120 companies admitted to the Tehran Stock Exchange between 2014 and 2014 and with a sample of 120 companies and also using multivariable linear regression. The results of the research findings showed that competition in the product market has a significant effect on the commercial defensive strategy of companies listed on the Tehran Stock Exchange.