چکیده:
اثربخشیآموزشی به عنوان یکی از عوامل مهم در حوزه برنامهریزی آموزشی، بر اهمیت تبیین اثربخشیآموزشکارآفرینی با قبول تاثیرگذاری آن در توسعه توانمندیهای کارآفرینانه در افراد بیش از پیش تاکید میکند. مقاله به تبیین سازوکار اثربخشی آموزش کارآفرینی بر اساس مدل ارزشیابی کرک پاتریک، به عنوان مهمترین مدل ارزشیابی یادگیری، درراستای تحق و توسعه توانمندیهای کارآفرینانه، در بستر رشته معماری میپردازد. پژوهش در گروه پژوهش آمیخته ازنوع طرح اکتشافی متوالی قرار میگیرد. دربخش کیفی با استفاده از تحلیل محتوا، با مرور ادبیات موضوع و تدوین یک چارچوب نظری، به طبقهبندی انواع اثربخشیهای آموزش کارآفرینی درتوسعه توانمندی کارافرینانه میپردازد، و در بخش کمی چگونگی توسعه توانمندیهای کارآفرینانه در دانشجویان معماری ارزیابی میشود. جامعه آماری اساتید معماری سراسر کشور با تألیفات و سوابق پژوهشی مرتبط با حوزه معماری و کارآفرینی هستند. برای جمعآوری دادهها از پرسشنامههای محققساخته، با طیف پنجدرجهایلیکرت،استفاده شدوباروش مدلیابیمعادلاتساختاری در نرمافزار SPSS و SMART PLS تجزیه وتحلیل شد. اعتبار دادهها از طریق خودبازبینی پژوهشگران و همسوسازی دادهها و اعتمادپذیری با هدایت دقیق جریان جمعآوری اطلاعات تعیین شد. پایایی و روایی سازه در بخش کمی با توجه به آلفای کرونباخ بالای 0.7 و میانگین واریانس استخراج شده(AVE) 0.67 تایید شد. یافتهها حاکی ازطبقهبندی اثربخشی آموزش کارآفرینی برچهاربعدبینش، دانش، مهارت و کسبوکار؛ و توانمندیهای کارآفرینانه درچهار مولفهفرصتگرایی، خلاقیت، نوآوری، و ارزشآفرینی میباشد. براساس نتایج، اثربخشی آموزش کارآفرینی در توسعه توانمندیهای کارآفرینانه در افراد، به صورت یکسان عمل نمیکند. مدل پژوهش با ایجاد درکی اختصاصی از فرایند اثربخشی آموزش کارآفرینی، سیاستگذاران برنامهریزی آموزشی را درجهت نیل به اهداف آموزشی خود یاری میرساند.
Educational effectiveness is one of the most important factors in the field of educational planning. Explaining the effectiveness of entrepreneurship education by accepting its effectiveness in realizing entrepreneurial components in people adds to the importance of paying attention to it; This is while the lack of indicators to evaluate the effectiveness of entrepreneurship education makes it difficult. The purpose of this article is to explain the effectiveness of entrepreneurship education based on Kirkpatrick's evaluation model, as the most important learning evaluation model, on the realization of entrepreneurial components. The model is evaluated in the field of architecture to determine how it works. The research method is descriptive, analytical and case study. The statistical population was architecture professors all over the country. To collect data, researcher-made questionnaires with a five-point Likert scale were used and analyzed by structural equation modeling in SPSS and SMART PLS software. The findings indicate the classification of the effectiveness of entrepreneurship education on the four dimensions of insight, knowledge, skill and business; And entrepreneurial components are in four components of opportunism, creativity, innovation, and value creation. Based on the obtained results, entrepreneurship education does not work in the same way in terms of effectiveness and realization of entrepreneurial components in people. Therefore, by creating a specific understanding of the effectiveness of entrepreneurship education, the research model helps educational planning policy makers to achieve their educational goals.