چکیده:
موضوع پژوهش حاضر، بررسی مرگ و زندگی در اشعار فروغ فرّخزاد بر اساس نظریّة اروس و تاناتوس فروید است. جدال میان مرگ و زندگی از بنمایههای مکرر شعر فروغ است. طبق نظریّة سائق (سوقدهنده، محرّک) فروید، تمام غریزهها در دو دسته اصلی قرار میگیرند: غریزة زندگی (اروس) و غریزة مرگ (تاناتوس). اروس، در خدمت زندگی، بقا و نمو است و تاناتوس در خدمت مرگ و تخریب و هر آنچه آدمی را به مرگ نزدیک میکند. هدف این مقاله بررسی جدال دو غریزة اروس و تاناتوس در شعر فروغ فرّخزاد است. این مقاله در پی پاسخ به این پرسش بنیادین است که اروس و تاناتوس در شعر فروغ چگونه بازتاب پیدا کرده است و نیروی برتر از آن کدام یک از این دو سائق است؟ اهمّیّت این پژوهش از آن روست که با استناد بر نظریّات فروید در ارتباط با عملکرد غرایز و تاثیر تضادّ و تنش آنها بر روان انسان و نیز رابطة انسان و محیط پیرامونش، به نمودهایی از این رابطه دوسویه دست مییابد که در تحلیل شعر فروغ موثّر است. این مقاله با استفاده از روش تحقیق توصیفی– تحلیلی و با تامل بر واژگان، صورخیال و فکر حاکم بر شعر فروغ به این نتیجه میرسد غریزة تاناتوس، غریزة غالب در روان شاعر است و از این رو، مرگاندیشی تمامت روان او را احاطه کرده است.
The subject of the present research is the examination of life and death in Forough Farrokhzad's poems based on Freud's theory of Eros and Thanatos. The conflict between life and death is one of the recurring themes of Forough's poetry. According to Freud's drive theory, all instincts fall into two main categories: life instinct (eros) and death instinct (thanatos). Eros is at the service of life, survival and growth, and Thanatos is at the service of death and destruction and everything that brings a person closer to death. The purpose of this article is to examine the conflict between the two instincts of Eros and Thanatos in Forough Farrokhzad's poetry. This article seeks to answer the fundamental question of how Eros and Thanatos are reflected in Forough's poetry, and which one of these two drivers is the superior force? This article, using the descriptive-analytical research method and reflecting on the words, images and thoughts governing Forough's poetry, comes to the conclusion that the instinct of Thanatos is the dominant instinct in the poet's psyche, and hence, the death-thought of his entire psyche