چکیده:
بقعه قدمگاه در مرکز بخش زبرخان در 24 کیلومتری شرق نیشابور، در مسیر جاده نیشابور- مشهد قرار دارد که با توجه به منابع تاریخی ساخت آن، در اوایل قرن 11ه. ق. (قرن 17م.) شروع و در دورههای مختلف ادامه یافته است. در تزیینات معماری این بنا آن چه بیش از همه حایز اهمیت است، کاشی کاری، گچ بری و دیوارنگاره هاست. با توجه به این که این بنا در دورههای مختلف ساخته شده است و اصل بنا به دوره صفویه برمی گردد، مشخص نیست نقاشیها هم زمان با ساخت بنا در دوره صفویه نقاشی شده یا در دورههای بعدی به بنا افزوده شدهاند؟ برای پاسخ به این پرسش باید رنگ دانهها شناسایی شوند. در این پژوهش مواد و رنگهای به کاررفته در کتیبه و دیوارنگارههای بقعه قدمگاه نیشابور با روشهای دستگاهی آنالیز شدند. در این پژوهش از روشهای دستگاهی SEM-EDX1، FTIR2، PLM3، XRD3 و طیف سنجی میکرورامان برای شناسایی عنصری و ترکیبی مواد تشکیل دهنده رنگهای به کاررفته در کتیبه و دیوارنگارهها استفاده شده است. نتایج نشان دادند رنگ آبی و طلایی کتیبه، به ترتیب لاجورد مصنوعی و آلیاژ مس و روی (پودر برنج) بود. رنگ آبی به کاررفته در دیوارنگارهها نیز لاجورد مصنوعی است با این تفاوت که برروی یک لایه قرمز اخرا قرار گرفته است. رنگ سبز مس فتالوسیانین است که شروع استفاده از این رنگ دانه به دهه 1940م. برمی گردد. بررسی رنگ قرمز نارنجی وجود مخلوط سرنج و آهن اکسید یا اخرا را نشان داد. رنگهای قرمز و قهوهای براساس نتایج آنالیز عنصری به ترتیب آهن اکسید و آمبر که مخلوط آهن اکسید و مقدار کمی منگنز اکسید بودند. در زیرسازی همه رنگها از گچ استفاده شده است. با توجه به تاریخچه کاربرد رنگ دانههای به کاررفته در این بنا، این تزیینات نمیتواند متعلق به دوره صفوی باشد و وجود لاجورد مصنوعی و پودر برنج ثابت میکند این دیوارنگارهها در دوره قاجار افزوده شده است. با توجه به تاریخچه کاربرد مس فتالوسیانین، این رنگ به احتمال زیاد در دورههای معاصر مرمت شده و از رنگ دانههای اصلی بنا نیستند.
In this study, the colors used in the Inscription and mural paintings of tomb of Ghadmagah
in Neishabour were analyzed by instrumental analytical methods. Ghadmagah is located
in the center of the Zabarkhan section, on the Neyshabur-Mashhad Road. Ghadmagah
tomb-garden is located in the village of the same name 24 kilometers east of Neyshabur,
Iran, and was built in the early seventeenth century. According to historical sources
Ghadmagah was built in the early eleventh century AH (ca. 1600 AD), and the origin of
this site dates back to Islam. Some believe that the Ghadmagah monument was designed
by Sheikh Baha’i. The architectural decoration of this building is most importantly tiling,
plastering and mural paintings. Given that the building was built in different periods and
originally dates back to the Safavid period. The present study aimed to study the color
bedding and pigments in the Inscription and mural paintings of the building to find out
what period the mural paintings in the building belong to. Mural painting is one of the
Iran arts that based on the signs of old paint can be pursued to pre-history. One of the
most important issues in the study of historical paintings, especially mural paint, is the
identification of the nature of paintings used to decorate the walls. Identification of
pigments is also important not only from the perspective of archeology but also in terms
of the history of art and knowledge of degradation processes and the development of
monument conservation strategies is also important. In this study, instrumental methods
such as scanning electron microscopy with energy dispersive X-ray spectroscopy (SEMEDX),
Fourier- transform infrared spectroscopy (FTIR), polarized light microscopy
(PLM), X-ray diffraction (XRD) and micro-Raman spectroscopy have been used for
elemental and compound microanalysis of the samples.