چکیده:
در پژوهش حاضر، طراحی و اعتبارسنجی الگوی آموزشی ارزشآفرین صورت گرفته و بدین منظور، دادههای موردنیاز در دو بخش کیفی (براساس تحلیل مضمون) و کمّی (برپایۀ روش پیمایشی) گردآوری شده است. جامعۀ آماری در بخش کیفی، شامل متون و پژوهشهای مرتبط و در بخش مصاحبه، مشتمل بر هجده نفر از معلمان متخصص با تحصیلات عالی بوده است که با استفاده از روش نمونهگیری هدفمند (گلولهبرفی) انتخاب شدند. در بخش کمّی نیز جامعۀ آماری، تمام معلمان مدارس ابتدایی شهرستان صحنه بهتعداد 250 نفر را شامل میشده است که ازمیان آنها با استفاده از روش نمونهگیری تصادفیِ طبقهای، 150 نفر بهمنظور تکمیل پرسشنامهها انتخاب شدند. ابزار گردآوری دادهها در بخش کیفی، مصاحبة نیمهساختاریافته و در بخش کمّی، پرسشنامۀ محققساختۀ بستهپاسخ با 66 گویۀ مستخرج از مصاحبه بوده است. برای تجزیهوتحلیل و طبقهبندی دادهها در بخش کیفی، از روش تحلیل مضمون استفاده شده است؛ سپس در بخش کمّی با استفاده از تحلیل عاملی تأییدی در نرمافزار AMOS دادهها تحلیل شدهاند. یافتهها نشان میدهد الگوی آموزش ارزشآفرین، هفت بُعد (اهداف، مربّی، متربی، محتوا، برنامۀ درسی، یاددهی- یادگیری و ارزشیابی) و 26 مؤلفه دارد و از برازش مناسبی برخوردار است. نتیجۀ کلی بهدستآمده از پژوهش، آن است که تحول در نظام آموزشوپرورش ضرورتی اجتنابناپذیر دارد و در این حوزه باید بر آموزشدهی ارزشها تأکید شود؛ لذا بهتر است این مدل یاددهی- یادگیری در مدارس اجرا شود تا شکاف ایجادشده بین درک دانشآموزان و معلمان از ارزشهای اسلامی کاهش یابد.
The aim of the current research was to design and validate a value-creating educational model. The required data were collected in two parts: qualitative (based on thematic analysis) and quantitative (based on the survey method). In the qualitative part of the statistical society, including related texts and researches, and in the interview part, there were 18 expert teachers with higher education who were selected by purposeful sampling (snowball). In the quantitative part, the statistical population included all the primary school teachers of Sahne city in the number of 250 people, of which 150 people were selected by stratified random sampling in order to complete the questionnaires. The data collection tool in the qualitative part was a semi-structured interview and in the quantitative part, the researcher made a questionnaire with 66 items extracted from the interview. Thematic analysis method was used to analyze and classify the data in the qualitative section. Then, in the quantitative part, the data was analyzed using confirmatory factor analysis in AMOS software. The findings showed that the model of value-creating education has 7 dimensions (goals, instructor, instructor, content, curriculum, teaching-learning, evaluation), 26 components, and this model has a good fit. The general conclusion is that transformation in the education system is an inevitable necessity and values education should be emphasized; Therefore, it is better to implement this teaching and learning model in schools to reduce the gap created between students' and teachers' understanding of Islamic values.