چکیده:
این مطالعه از نوع کارآزمایی بالینی و مداخله¬ای با پیش¬آزمون و پس¬آزمون همـراه بـا گـروه کنتـرل بود. جامعه آماری ایـن پـژوهش را کلیـه زندانیان محکوم به قصاص نفس در زندان یاسوج تشـکیل دادنـد که بر اسـاس آمـار ارائه شـده از طرف اداره کل زندان¬های استان کهگیلویه و بویراحمد تعداد آنها بین 30 تا 45 نفـر متغیـر بـوده اسـت کـه پس از توضـیح چگونگی و اهداف مطالعه و کسب رضایت آگاهانه، 25 نفر به روش نمونه¬گیـری در دسترس انتخاب و در طرح شرکت داده شدند. محتوای جلسه های آموزشی، برنامـه آمـوزش تنظیم هیجانی بر اساس مدل گراس در سـطح زنـدان، طی ٨ جلسه یک ساعته برگزار گردید سپس داده های جمـع¬آوری شـده بـا اسـتفاده از نرم افزار spss و آزمــون¬های آماری تجزیه و تحلیل شدند. نتایج نشان داد که برنامه آموزشی تنظیم هیجانی باعث کنترل رفتار زندانیان محکوم به قصاص نفس در زندان یاسوج گردید بنابراین تنظیم و مدیریت هیجان با آمـوزش¬های لازم، تصمیم¬گیری عقلایی و مهار تکانشـگری را بـه دنبـال دارد. ارزیابی مجدد، مهارت حل مسأله، ارتباط مؤثر و کارآمد و کنترل خشم بـه عنـوان راهبردهـای مثبـت و سازگارانه¬ای هستند که برای آحاد جامعه بـا آموزش تنظیم هیجان میسر می¬گردد، بنابراین پیشـنهاد می-شود این آموزش¬ها به عنوان بخشی از مهارت¬هـای زندگی نه فقط برای زندانیان بلکه برای آحاد جامعه متناسب با سن، جنس و تحصیلات مورد نظر باشـد و می¬تواند در اصلاح و توانمندی افرادنقش بالایی داشته باشد.
this study was a clinical trial with pre-test and post-test interventions with a control group. the statistical population of this study consisted of all prisoners sentenced to retaliation in yasouj prison. study and obtaining informed consent, 25 people were selected by convenience sampling method and participated in the project. the content of the training sessions, the emotional regulation training program based on the grass model at the prison level, was held during 4 one-hour sessions, then the collected data were analyzed using spss software and statistical tests. the results showed that the emotional regulation training program controlled the behavior of prisoners sentenced to retaliation in yasouj prison, so emotion regulation and management with the necessary training, rational decision-making and control of impulsivity followed. reassessment, problem-solving skills, effective and efficient communication, and anger management are positive and adaptive strategies that can be provided to individuals in the community through emotion regulation training, so it is suggested that these trainings be part of the skill. living conditions, not only for prisoners but also for members of society, are commensurate with the desired age, gender and education and can play a high role in the reform and empowerment of individuals.