چکیده:
پژوهش حاضر با هدف ارتقا سواد رسانه والدین در جهت تحقق تعاملات بهینه خانواده و مدرسه می باشد. جامعه آماری مورد مطالعه در این پژوهش دانش آموزان ابتدایی شهر رشت هستند که تعداد 7440 نفر می باشد. با استفاده از جدول مورگان، تعداد حجم نمونه 365 نفر مشخص گردید. یافته ها حاکی از آن است که هرچه والد سواد رسانه ای بیشتری داشته باشد، تعاملات خانواده و مدرسه بیشتر خواهد بود.
خلاصه ماشینی:
نتایج پژوهش های مختلف نشان داده اند این تغییر مستلزم مشارکت اجتماعی است ؛ زیرا انسان ملزم است برای جبران غفلت های خود نسبت به محیط زیست ، تلاش های جدی انجام دهد.
فعالیت سازمان های غیردولتی در زمینۀ افزایش آگاهی های محیط زیستی ، جلب مشارکت و تقویت سرمایۀ اجتماعی ، سبب توسعۀ ظرفیت های مردم محلی در جهت حفاظت از محیط زیست شده است .
برخی از کارکردها و مزایای این سازمان ها عبارت اند از: دست یابی و بسیج جوامع دورافتاده ، توانمندسازی افراد فقیر برای کنترل زندگی خود و تقویت همکاری با مؤسسات محلی ، انجام پروژه هایی با هزینۀ کمتر و کارآمدتر از سازمان های دولتی و ارتقای توسعۀ پایدار نقش فعالیت های انسانی در بروز تغییرات جهانی آب وهوا و ازسویی، نقش عوامل انسانی در سیاست های مقابله و درنهایت ، الزامات جهانی و محلی ، ازجمله دلایل اصلی لزوم توجه جامعه شناسی ایران به مسئلۀ تغییرات آب وهوا هستند.
با وجود نقش برجسته و بسیار مهم مشارکت سمن های محیط زیستی در تحقق سیاست های مقابله 83 با تغییرات آب وهوا ازجمله انرژی ، در مطالعات پیشین به سازوکارهای این سمن ها دربارة چگونگی جذب افراد و گروه های مختلف اجتماعی برای فعالیت های محیط زیستی پرداخته نشده است (دهقانی،١٤٠٠).
ازنظر او سمن ها بر مسائل محیط زیست نظارت می کنند و در ایجاد همگرایی جمعی ، مشارکت سازمان یافته و هماهنگی بین بخشی برای حفاظت از محیط زیست و تحقق توسعۀ پایدار نقش عامل دارند.