چکیده:
استراتژیک منابع انسانی را می توان به عنوان روشی عالی برای مدیریت کارکنان و هماهنگ با مقاصد آینده سازمان در نظر گرفت. با این دیدگاه برنامه های توانمندسازی منابع انسانی همسو با استراتژیهای سازمان تدوین می شود. هدف از انجام این پژوهش، ارائه الگوی استراتژیک توانمندسازی منابع انسانی بر اساس تلفیق استراتژی های رهبری تحولگرا، دلبستگی شغلی و ابعاد (فردی، سازمانی و استراتژیک) توانمند سازی در شرکتهای آب و فاضلاب استانهای آذربایجان غربی و شرقی است. روش پژوهش از نوع کیفی و از لحاظ نتیجه جزو تحقیقات کاربردی محسوب میشود. از روش فرا ترکیب در بخش کیفی و از روش مدلسازی ساختاری - تفسیری برای ترسیم مدل ساختاری استفاده شده است. نتایج حاصل از تحقیق نشان دهنده آن است که الگوی تلفیقی بدست آمده شامل 12 سطح و 29 عامل در سه بعد است. شاخص چشم انداز، ماموریتها و ارزش ها در سطح 12 قرار گرفته است و به عنوان تاثیرگذارترین شاخص مطرح هستند و به صورت مستقیم بر روی معیارهای سطح 11 یعنی خط مشی و سیاست گذاری و فرآیندها تاثیر میگذارند. شاخصهای کارکنان، بازخورد، مشارکت در تصمیم، کنترل و احساس شایستگی در سطح اول هستند که به عنوان تاثیرپذیرترین سطح انتخاب شدهاند. این پژوهش از اولین مطالعاتی است که در قالب یک الگوی تلفیقی در صنعت آب و فاضلاب، ارتباط درونی مولفه ها را بهصورت همسو و هماهنگ مورد تحلیل و بررسی قرار داده است.
Strategic human resources can be considered as an excellent way to manage employees and coordinate with the future goals of the organization. With this perspective, human resource empowerment programs are formulated in line with the organization's strategies. The purpose of this research is to provide a strategic model of human resource empowerment based on the integration of transformational leadership strategies, Job involvement and dimensions (individual, organizational and strategic) of empowerment in water and waste water companies in West and East Azarbaijan provinces. The research method is of qualitative type and in terms of results it is considered as applied research. The meta-synthesis method was used in the qualitative section and the structural-interpretive modeling method was used to draw the structural model. The results of the research show that the obtained integrated model includes 12 levels and 29 factors in 3 dimensions. The vision, missions and values index is placed at level 12 and is considered as the most influential index and directly affects the criteria of level 11, policies and processes. Employee indicators are feedback, participation in decision, control and sense of competence in the first level, which are selected as the most effective level. This research is one of the first studies that has analyzed and reviewed the internal relationship of the components in the form of a consolidated model in the water and wastewater industry in an aligned and coordinated manner.