چکیده:
امروزه همانگونه که هر سازمانی برای محصول یا خدمت خود دست به برندسازی میزند، بایستی برای کلیت خود به عنوان کارفرما نیز یک برند معتبر خلق نماید. از اینرو، هدف از این پژوهش، شناسایی راهبردهای برندسازی کارفرما در سازمان و رتبهبندی آنان مبتنی بر پژوهشی آمیخته (کیفی-کمی) با رویکرد توصیفی-اکتشافی و برمبنای مطالعهای کتابخانهای- میدانی و از نوع تکمقطعی است. جامعه آماری برای بخش کیفی شامل صاحبنظران دانشگاهی و مدیران حوزه منابع انسانی (با حداقل مدرک کارشناسی ارشد و سنوات بالای 20 سال) و برای مرحله کمی، برخی از مدیران و کارشناسان صنعت دفاعی با تخصص منابع انسانی بوده است. گردآوری دادهها به دو روش کتابخانهای و میدانی (مصاحبه نیمهساختاریافته با خبرگان و پرسشنامه خبرهمبنا هفت لیکرتی) بوده است. برای تجزیه و تحلیل دادهها در مرحله کیفی از روش تحلیل مضمون و در مرحله کمی، از رویکرد تصمیمگیری چندمعیاره با روش تئوری اعداد خاکستری بهره گرفته شده است. بطورکلی نتایج بخش کیفی، منتج به شناسایی دو راهبرد کلی (راهبردهای درونسازمانی و برونسازمانی) تأثیرگذار در برندسازی کار-فرما در سازمان گردید. همچنین یافتههای بخش کمی نشان داد که در بین راهبردهای درونسازمانی برند کارفرما، تعادل بین زندگی-کار و در بین راهبردهای برونسازمانی برند کارفرما، شبکهسازی اجتماعی در بستر فضای مجازی دارای بالاترین اولویت بودهاند.
Nowadays, as every organization creates a brand for its products or services, it should also make a reliable brand for itself as an employer. Because of the employees are the internal customers of the organization, it is vital the organization makes an attractive brand to attract or retain them. Therefore, the purpose of this study is to identify the employer's branding strategies in the organization and prioritize them based on a descriptive-exploratory method. The statistical population in qualitative phase includes academic experts and human resource managers and in quantitative phase, some managers and defense industry experts. The data were collected by literature review and field methods (semi-structured interview and expert- based questionnaire in 7-point likert scale). The data were analyzed in the qualitative phase with thematic analysis and in the quantitative phase with the multi-criteria decision-making based on the gray numbers theory. The qualitative findings identified two general strategies (internal and external strategies) for employer branding in the organization. In addition, the quantitative findings demonstrated that work-life balance (K= 0.687) has the highest priority among the intra-organizational strategies as well as making social network in the virtual space (K= 0.430) among the extra-organizational strategies.