چکیده:
هدف از این پژوهش، تحلیل پیامدهای تربیتی حضور در اجتماعات مذهبی بود. این پژوهش از نوع مطالعات کیفی و با استفاده از روش روایتپژوهی انجام شد. جامعۀ پژوهش شامل افرادی بودند که بهصورت مستمر در اجتماعات و هیئتهای مذهبی شرکت میکردند. که به روش نمونهگیری هدفمند تا اشباع نظری دادهها با 15 نفر از این شرکتکنندگان، مصاحبۀ نیمهساختاریافته به عمل آمد. بعداز انجام مصاحبۀ حضوری و ضبط مکالمات، مصاحبهها به متن تبدیل شد؛ سپس دادهها با روش تحلیل مضمون از نوع تشکیل شبکۀ مضامین و با کمک نرمافزار(MAXQDA)، تحلیل شد. بهمنظور اعتباربخشی به دادهها، از روش توافق بین کدگذاران و برای روایی یافتهها از روش بازنگری بهدست متخصصان استفاده شد. تحلیل یافتهها نشاندهندۀ 28 مضمون پایه و 4 مضمون سازماندهنده شامل اخلاق بندگی، اخلاق اجتماعی، اخلاق زیستمحیطی و اخلاق فردی بود. برخی از مضامین پایه نیز شامل تقویت ارتباط با خدا، انجام اعمال عبادی، رعایت حقوق دیگران، تنظیم روابط خانوادگی، مشورت، کار گروهی، حسن خلق، نوع دوستی، توجه به حیوانات، گیاهان و طبیعت، امیدواری، مسئولیتپذیری، صبر و مراقبه بود. همچنین یافتهها نشان داد که حضور افراد بهطورِ مستمر در هیئتها و اجتماعات مذهبی میتواند منجر به تقویت ارتباط با خداوند، اولویت یافتن کسب رضایت الهی، بهبود روابط با اعضای خانواده، خویشاوندان، همسایگان و دیگر افراد جامعه، احترام گذاردن به نظرات دیگران، تقویت روحیۀ مشارکتجویی و مسئولیتپذیری، تکریم و مواجۀ مسئولانه با مخلوقات هستی، عدم دلبستگی به لذایذ دنیوی و افزایش صبر و تحمل در برابر مشکلات گردد.
The purpose of this research was to analyze the educational consequences of attending religious communities. This research was conducted as a qualitative study using the narrative research method. The research community included people who continuously participated in religious gatherings and delegations. A semi-structured interview was conducted with 15 of these participants using the purposeful sampling method until the theoretical saturation of the data. After conducting face-to-face interviews and recording the conversations, the interviews were converted into text, then the data was analyzed by thematic analysis method of thematic network formation with the help of MAXQDA software. In order to validate the data, the method of agreement between the coders was used, and for the validity of the findings, the method of review by experts was used. Analysis of the findings showed 4 organizing themes and 28 basic themes. The themes of the organizer included service ethics, social ethics, environmental ethics, and individual ethics. Some of the basic themes under each of the organizing themes include strengthening the relationship with God, performing acts of worship, respecting the rights of others, regulating family relationships, consultation, teamwork, good morality, altruism, attention to animals, plants and nature, hope. , responsibility, patience and meditation. The findings showed that the continuous presence of people in religious groups and communities leads to strengthening the relationship with God, prioritizing obtaining divine approval, improving relationships with family members, relatives, neighbors and other members of society, respecting the opinions of others, strengthening The spirit of seeking participation and responsibility, honoring and dealing responsibly with the creatures of existence, not being attached to worldly pleasures, and increasing patience and tolerance in the face of problems.
خلاصه ماشینی:
تقویت ارتباط با خدا طبق روایت شرکتکنندگان، حضور در هیئت، موجب تقویت ارتباط آنان با خداوند شده است، زیرا محبتی که نسبت به اهل بیت(ع) در دل آنان ایجاد شده را از نوع ارتباط طولی با خداوند میدانند و بیان داشتهاند که با علاقه به ائمه(ع)، آداب بندگی را بیشتر بهجا میآورند و این ارتباط رضایت آنان از تقدیر الهی را بهدنبال دارد؛ همچنین با حضور در هیئت، فطرت یکتاپرستی آنان بیدارتر شده است: احساس میکنم باحضور در هیئت، با فطرت درونیام بیشتر آشنا شدم و فطرت الهی و خداجوی من بیدارتر شد و با قرار گرفتن در هیئت و شنیدن روضهها، وجدانم بیدارتر شد.
شرکتکنندگان در پژوهش، روایت کردهاند که از زمان حضور در هیئت، علاوه برآنکه نمازهای یومیه را بهجا میآورند، توجه آنان هم بیشتر شده و سعی میکنند نماز خود را اول وقت بخوانند؛ همچنین باتوجهبه صحبتها، شرکت در نماز جماعت و خواندن نماز شب برای آنان اولویت یافته است: در هیئت، تشویق میشدم تا اعمال عبادی، مثل چلۀ زیارت عاشورا، نماز جماعت و نماز اول وقت را انجام دهم.
توبه و طلب مغفرت نتایج پژوهش نشان میدهد که شرکتکنندگان در هیئت، نسبت به خوب و بد اعمال خود آگاهتر شده و با حضور در هیئت، فرصتی برای آنان پیش میآید، تا از اعمال ناپسند خود توبه و طلب مغفرت کنند: اگر کار اشتباهی از من سر بزند، هیئت برایم جایی است تا توبه کنم و از خداوند بخواهم، بهخاطرِ اهل بیت من را ببخشد.