چکیده:
سند تحول بنیادین در ابتدای فصل دوم خود اینگونه آورده است: وزارت آموزش و پرورش مهمترین نهاد تعلیم و تربیت رسمی عمومی، متولی فرآیند تعلیموتربیت درهمه ساحتهای تعلیم و تربیت، قوام بخش فرهنگ عمومی و تعالی بخش جامعه اسلامی بر اساس نظام معیار اسلامی، با مشارکت خانواده، نهادها وسازمانهای دولتی و غیردولتی است. روشن است که نقش مشارکت خانواده در این بند جدی گرفته شده است. لذا هدف از انجام این پژوهش بررسی «جایگاه اولیا در آموزش و پرورش و مدارس کشور و نحوه اثربخشی آنان مبتنی بر اسناد بالادستی» میباشد. روش پژوهش حاضر از نوع کیفی بوده و شیوه گردآوری دادهها مبتنی بر شیوه کتابخانهای یا اسنادی میباشد. نحوه تحلیل دادهها نیز مبتنی بر روش توصیفی تحلیلی است. بر اساس یافتههای – پژوهش، در سند تحول بنیادین خانواده اولین و مهمترین نقش را دارد. در این سند به خوبی جایگاه خانواده به عنوان یکی از ارکان اصلی ترسیم شده است. بر اساس سند تحول بنیادین مثلث خانواده، مدرسه و اجتماع باید در کنار یکدیگر لحاظ شود و با یکدیگر پیوند داشته باشد و دانشآموزان از خانواده برخاسته میشود، در مدرسه تکمیل و در اجتماع به تحول میرسد، اگر به دنبال تحول هستیم باید مسیر را هموار کنیم. چنین نگاهی به جایگاه خانواده در سند تحول بنیادین آموزش وپروش لزوم باور مشارکت بیشتر خانواده در مدرسه را میپذیرد. یافتههای پژوهش حاکی از آن است که وظیفه مسئولان اجرایی سند تحول است که به موضوع خانواده نگاهی جدی توام بر باورمندی داشته باشند، در غیر این صورت نتیجهای حاصل نمیشود. در سند تحول به طور دقیق و قوی به موضوع خانواده توجه شده است اما زیرشاخههای سند حضور مجریان در جلسات را میطلبد تا راهکارهای اجرایی احصا شود. سند مورد تایید مقام معظم رهبری بوده و تاکید بر اجرای سند داشتند. سرعت، دقت و پیگیری نیاز امروز سند تحول است.