چکیده:
ویژگیهای دنیای کنونی تحولات سریعی است که در زمینه های مختلف علمی و صنعتی رخ میدهد. آموزش و پرورش که یکی از مهمترین زمینه های یادگیری بشر است، امروزه با ورود فناوری های جدید از این تغییرات مستثنی نیست، زیرا آموزش یکی از اساسیترین نیازها در این تغییرات است. آموزش مبتنی بر ارتباطات امکانپذیر است. در واقع ارتباط محور اصلی و اساسی تمامی تعاملات آموزشی است. زیرا شکلگیری ارتباط بدون حضور رسانه امکان پذیر نیست. بنابراین حضور رسانه ها برای آموزش ضروری است. آموزشی که هم از متن، هم تصویر، هم صدا و هم از انیمیشن در جهت یادگیری استفاده میکند، در حوزه چندرسانهای قرار میگیرد. در واقع فناوریهای چند رسانهای یکی از دستاوردهای نوینی هستند که به گسترش دانش در حوزه اطلاعات کمک زیادی کرده و در این زمینه توانسته اند علاوه بر حوزه آموزش، در زمینه آموزش و پرورش نیز موثر واقع شوند. تبلیغات و ارتباطات جمعی در این راستا باید استانداردها و اصول طراحی و تولید چندرسانهای به خوبی رعایت شود تا دانش آموزان بتوانند هر چه بیشتر از مزایا و محاسن این دستاورد بهرهمند شوند تا دانشآموزان انگیزه و علاقه بیشتری به یادگیری موضوعات و اصول داشته باشند. از دوره و در نتیجه یادگیری معنادار میتواند با پیروی از یادگیری موثر حاصل شود. با توجه به اینکه در کشورهای امروزی از جمله ایران، تولید چندرسانهای آموزشی رو به رشد است و استفاده از چندرسانهای در مقاطع مختلف آموزشی در حال گسترش است. غنی سازی آنها در جهت یادگیری قابل توجه است و در این زمینه عامل آموزشی سیار یک شخصیت واقعیت است که برای تسهیل و افزایش یادگیری طراحی شده و در نرمافزارهای آموزشی حاوی برنامههای آموزشی یا مهارتهای آموزشی مورد استفاده قرار میگیرد. اما یکی از حوزه های جدید در زمینه چندرسانه ای آموزشی، حضور شخصیت و عامل آموزشی به عنوان راهنما در سراسر محیط یادگیری چندرسانه ای است که اخیرا علاقه به استفاده از این عامل آموزشی افزایش یافته است.