چکیده:
فرآیند تحقیق و توسعه در کسب و کار به شناسایی نیازها یا ظرفیتهای موجود در هر کسب و کار می پردازد. در این فرآیند به امور دیگری همچون پیدایش اندیشهها، بررسی نظرات و فرضیات، طراحی، تولید، معرفی و انتشار یک محصول، خدمت و انجام یک شیوهی نوین در تولید یا ارائه خلاقانه یک محصول به روش ساده و آسان پرداخته میشود. اغلب کسب و کارها اعم از کوچک و بزرگ آن ها، واحدها و بخش های مختلف آن ها به انجام فرآیند تحقیق و توسعه نیاز دارند و برای ادامه حیات آنها الزامی است. کسب و کارها از آن به منظور پیشرفت و ترقی خود استفاده می کنند. مطالعه حاضر درصدد است تا ضمن شناسایی استراتژیهای موثر بر تحقیق و توسعه در صنعت خودروسازی داخلی به مطالعه فرایندهای اجرایی تحقیق و توسعه داخل بر اساس اولویت آنها بپردازد.روش تحقیق: در مطالعه حاضر به منظور سنجش و ارزیابی وضعیت عوامل موثر؛ ابتدا استراتژیهای موثر در مدیریت تحقیق و توسعه در صنعت خودرو سازی شناسایی میشوند سپس ضرایب وزنی مربوط به شاخصهای شناسایی شده از طریق به کارگیری روش تصمیم گیری بهترین بدترین فازی (FBWM) تعیین و اولویت بندی آنها از روش تحلیل رابطه خاکستری فازی مثلثی با ارزش بازهایی محاسبه میشود.یافتهها: نتایج پژوهش نشان داد که در عمل سه عامل استراتژی کسب و کار، سیاستهای حمایتی و جذب سرمایهگذاری با ترکیب وزنی 0.375 بر شکل گیری وضعیت موجود تاثیرگذار هستند. در این مسیر انتخاب استراتژی تحقیق و توسعه مشترک گزینه مناسبی است که هزینههای این حوزه را سامان بخشی خواهد کرد.
Objective: The process of research and development in business identifies the needs or capacities in each business. In this process, other issues such as generating ideas, examining opinions and hypotheses, designing, producing, introducing and publishing a product, serving and performing a new way of producing or creatively presenting a product in a simple and easy way are dealt with. Most of the businesses, whether small or big, their units and different departments need to carry out the research and development process. Businesses use it for their progress. The present study aims to identify effective strategies on research and development in the domestic automotive industry and to study the implementation processes of domestic research and development based on their priority.Methods: In this study, in order to measure and evaluate the status of effective factors; First, the effective strategies in the management of research and development in the automotive industry are identified, then the weighting coefficients related to the identified indicators are determined and prioritized using the fuzzy best-worst decision-making method (FBWM) using the triangular fuzzy gray relationship analysis method with interval values.Results: The results of the research showed that, three factors of business strategy, support policies and investment attraction with a weighted combination of 0.375 are effective on the formation of the current situation. According to, choosing a joint research and development strategy is a suitable option that will organize the costs of this field.Conclusions: In order to grow and gain a competitive advantage, the domestic automotive industry must interact with successful companies in the world's automotive industry, and develop joint venture processes in the field of research and development by obtaining the support of managers and politicians in this industry.