چکیده:
هدف پژوهش حاضر تعیین رابطه بین مسئولیت اجتماعی سازمانی با رفتار شهروندی سازمانی است. جامعه آماری پژوهش حاضر را کلیه معلمان زن مقطع ابتدایی شهرستان فارسان به تعداد ۲۷۰نفرتشکیل دادند که از طریق فرمول کوکران تعداد ۵ نفر به عنوان نمونه از طریق روش نمونهگیری تصادفی خوشهای انتخاب شدند. برای گردآوری دادههای مورد نیاز در استاندارد رفتار شهروندی سازمانی لی و آلن (۲۰۰۲) استفاده گردید و روایی و پایایی آنها مورد آزمون قرار گرفت که از روایی و پایایی بالایی برخوردار بودهاند. نتایج حاصل از تحلیلهای انجام شده در پژوهش نشان داد که با توجه به خروجی نرم افزار اس پی اس اس مقدار معناداری به منظور بررسی مسئولیت اجتماعی سازمانی با رفتار شهروندی سازمانی کمتر از ۰/۰۵ می باشد. لذا مسئولیت اجتماعی سازمانی با رفتار شهروندی سازمانی رابطه داشته و میزان رابطه برابر ۰/۶۶۶ میباشد. با توجه به این که ضریب همبستگی مثبت است میتوان نتیجه گرفت هر چه از میزان مسئولیت اجتماعی سازمانی در سازمان افزوده شود میزان رفتار شهروندی سازمانی افزایش مییابد.
The purpose of this research is to determine the relationship between organizational social responsibility and organizational citizenship behavior. The statistical population of this research was made up of all 270 female primary school teachers in Farsan city, 155 of whom were selected as a sample through the Cochran formula through random cluster sampling. were chosen. To collect the required data in this research, standard organizational social responsibility questionnaires by Farooq et al. and colleagues (2014) and standard organizational citizenship behavior questionnaires by Lee and Allen (2002) were used and their validity and reliability were tested. They have high validity and reliability. The results of the analysis conducted in the research showed that according to the output of the SPSS software, the significant value for examining the organizational social responsibility with the organizational citizenship behavior is less than 0.05. Therefore, organizational social responsibility has a relationship with organizational citizenship behavior and the degree of relationship is equal to 0.666. Considering that the correlation coefficient is positive, it can be concluded that as the level of organizational social responsibility increases in the organization, the level of organizational citizenship behavior increases.