چکیده:
شهرداری ها در کشور ایران سازمانی غیر دولتی تلقی می شوند. این مجموعه ها که زیر نظر شهردار آداره میشوت و مهمترین و اصلی ترین سازمانی است که مدیریت و مسولیت اقدامات شهری را بر عهده دارد. درقانون شهرداری ها مصوب سال 1334 کلیه موارد مربوط به تشکیل و اداره شهرداری ها مورد اشاره قرار گرفته است. نظر به اینکه دارایی ها و بدهی های نهاد شهرداری » عمومی است. بنابراین براساس نظریه های اقتصادی و مالیه عمومیء منابع لازم برای سرمایه گذاری های آن باید از طریق ابزارهای در اختیار شهرداری مانند عوارض و مالیات و سرمایه گذاران بخش خصوصی باشد. بنابراین تامین منابع مالی مورد نیاز شهرداری هاء یکی از مباحثی است که در دهه گذشته. فکر مسیولان را شدیدا به خود مشغول ساخته است. به دلیل تنوع روش های جذب سرمایه گذاری در شهرداری و در طول سال های مختلف که به شرایط اقتصادی نیز وابسته است. انجام مطالعه ای برای بررسی بهترین روش جذب سرمایه گذار با توجه به شرایط فعلی اقتصادی » ضروری به نظر می رسد. لازم برای سرمایه گذاری های آن باید از طریق ابزارهای در اختیار شهرداری مانند عوارض و مالیات و سرمایه گذاران بخش خصوصی باشد. بنابراین تامین منابع مالی مورد نیاز شهرداری ها، یکی از مباحثی است که در دهه گذشته، فکر مسئولان را شدیدا به خود مشغول ساخته است. به دلیل تنوع روش های جذب سرمایه گذاری در شهرداری از ضروریات این مدیریت می باشد. پروژه های شاخص شهر ایجاد درآمد می کند. توسعه فعالیتهای اقتصادی در مناطق مختلف شهری یک کشورء منجر به کمبود منابع سرمایهگذاری گردیده است لذا ضرورت مطالعه دقیق در اختصاص منابع مالی به طرحها و پروژههای مختلف شهری را بیش از پیش نمایان ساخته است. از این جهت بررسی روشهای سرمایهگذاری در طرحها و پروژههای مختلف شهری اجراشده در کشورهای مختلف تا حد زیادی در تامین مالی پروژههای شهری کشور مفید واقع شود. در شرایط فعلی منبع تامین درآمد شهرداریها در راستای انجام خدمات عمومیء عوارض و بهای خدمات کافی نبوده و در آینده در صورت عدم اتخاذ تدابیر جدی برای توسعه منابع درامدی, شهرداریها با مشکل مواجه خواهند شد. با بررسی الگوهای تجربهشده و نحوه فعالیت و تامین اعتبار و ارائه خدمات شهرداریها به نظر میرسد که این نهاد باید شیوههای جدید و نوین جذب اعتبارات و توسعه خدمات را مورد استفاده قرار دهند. یکی از مهمترین این شیوهها جذب و حمایت از سرمایهگذاری اعم از داخلی و خارجی در امور خدماتی و عمرانی شهرها است. امروزه جای هیچگونه تردیدی نیست که استفاده از منابع سرمایهگذاری بخش خصوصی و سرمایهگذاران اعم از داخلی و خارجی یکی از اصلیترین راهکارهای توسعه و پیشرفت اقتصاد شهرهاست. چراکه نمیتوان به راهکارهای سنتی و کلاسیک تامین منابع برای پاسخگویی به نیازهای رو به تزاید خدمات عمومی در شهرها وابسته بود. در این مسیرء سرمایهگذاری شهری در جهت نیل به شکوفایی و رونق اقتصادی و 2 اشتغالزایی در شهرها ابتدا به بررسی مفاهیم سرمایه و سرمایهگذاری در اقتصاد و اقتصاد شهری و سپس به شناسایی فرصتها و موانع سرمایهگذاری در شهرها برای جلب مشارکت بخش خصوصی و پیشنهادهایی در این خصوص پرداخته شده است. در مجموع استفاده بهینه از املاک از جمله مغازه و پاساژهایی که در قالب پروژه های شهری ایجاد می شود»ء درآمد پایدار محسوب می شود. هدف پژوهش حاضر بررسی روش های جذب سرمایه گذار در پروژه های شهری با رویکرد مدیریت مالی پایدار می باشد. نتایج نشان می دهد یکی از مباحث اساسی در توسعه شهرها و ایجاد زیرساخت های آن. حضور بخش خصوصی فعال و سرمایه گذاری آن توسط این بخش می باشد که در این خصوص با توجه به ساختار سنتی شهرداری ها و نقص قانون در حوزه سرمایه گذاری» می طلبد تا با روش های جدید برای ایجاد بستر مناسب و قانونمند با هدف تشویق سرمایه گذاران شیوه ای مناسب اتخاذ گردد تا باعث ایجاد تشویق و انگیزش سرمایه گذاران شود. که یکی از راههای ایجاد سرعت در توسعه اقتصادی و آبادانی و ایجاد اشتغال, جلب سرمایه و سرمایه گذاری خارجی است. جلب سرمایه گذاری خارجی می تواند موجب اصلاح نظام مدیریتی و تبادل تجربیات اقتصادی و انتقال دانش نوین و تکنولوژی و فناوری جدید باشد. و اگر موانعی برای حضور سرمایه گذاران خارجی در پروژه های شهری وجود دارد باید ابتدا آنها را شناخت و سپس موانع مزبور را بر طرف نمود.