چکیده:
مقدمه و هدف: در دو دهه آخیرء توجه به شناخت و توسعه شایستگی هیجانی-اجتماعی افراد به ویژه فراگیران در مدارس بیشتر شده است و نقش آن در پیشبرد اهداف تعلیم و تربیت جامعه غیرقابل انکار است. پژوهش حاضر با هدف بررسی ویژگیهای روان سنجی پرسشنامه شایستگی هیجانی-اجتماعی دانش آموزان زو و جی (secq) و ارتباط آن با پیشرفت تحصیلی در دانش آموزان پسر دبیرستانی شهر شهرکرد در سال تحصیلی 1401-1402 انجام گرفت. روش: پژوهش حاضر بر اساس اصول روانسنجی» به روش توصیفی- اکتشافی است. جامعه آماری پژوهش حاضر عبارت بود از کلیه دانش آموزان مقطع متوسطه دوره دوم در استان چهارمحال و بختیاری و حجم نمونه مورد مطالعه در این تحقیقء بر اساس جدول مورگان و تعداد سوالات. 373 دانش آموز پسر دبیرستانی به صورت انفرادی و به روش نمونه گیری نمونه گیری تصادفی مرحله ای انتخاب و پرسشنامه ها را تکمیل کردند. ابزار تحقیق شامل پرسشنامه شایستگی هیجانی اجتماعی ساخته زو و جی در کشور سنگاپور و نمرات پیشرفت تحصیلی دانش آموزان بود. به منظور تجزیه و تحلیل اطلاعات از نرم افزار SPSS بهره گرفته شد و از آزمون های آماری مانند ضریب آلفای کرونباخ, تحلیل مولفه های اصلی به روش واریمکس و همبستگی پیرسون استفاده گردید. نتایج: نتایج تحلیل عاملی اکتشافی با روش مولفه های اصلیء حاکی از آن بود که شش عامل (خودآگاهی» آگاهی اجتماعی. خودمدیریتی» مدیریت رابطه, همدلی و تصمیم گیری مسئولانه) و عامل کلی شایستگی هیجانی اجتماعی از روایی کافی و لازم برخوردارند. ضریب آلفای کرونباخ برای کل مقیاس 0/79 بود. پیشرفت تحصیلی دانش آموزان با همه مولفه های پرسشنامه شایستگی هیجانی اجتماعی بجز خرده مقیاس تصمیم گیری مسئولانه» همبستگی نسبتا مثبت معناداری در سطح 0/001 داشت و بیشترین همبستگی پیشرفت تحصیلی با کل مقیاس شایستگی هیجانی اجتماعی (r=0/30) بود. نتیجه گیری: نتایج این تحقیق نشان داد که پرسشنامه شا یستگی هیجانی اجتماعی دانش آموزان زو و جی SECQ ابزاری مناسب جهت تشخیص و سنجش شایستگی هیجانی اجتماعی دانش آموزان دبیرستانی است. همچنین، نتایج حاصل از این پژوهش نشان داد که پرسشنامه شایستگی هیجانی اجتماعی با توجه به کوتاه بودن و سهولت اجرای آن، و از آن مهم تر برخورداری از روایی و پایایی قابل قبول، ابزاری است که به خوبی مهارت های مرتبط با شایستگی هیجانی اجتماعی را مورد سنجش قرار می دهد.