چکیده:
هدف از این پژوهش تاثیر کارآفرینی دیجیتال و گرایش کارآفرینی بر قصد کسبوکارهای خانوادگی با پذیرش هوش مصنوعی با نقش واسطهای نوآوری کسبوکار (مورد مطالعه: کسبوکارهای کوچک و متوسط شهر کاشان) بوده است. این تحقیق از لحاظ هدف کاربردی و از نظر روش توصیفی پیمایشی است. جامعه آماری پژوهش کلیه مدیریان شرکتهای کوچک و متوسط شهر کاشان در سال 1402 بوده که تعداد 257 نفر از آنها به عنوان حجم نمونه و به روش تصادفی ساده انتخاب شدند. ابزار گرداوری اطلاعات پرسشنامه 29 آیتمی آپادحیای و همکاران (2022)، بوده است. جهت سنجش پایایی و قابل اعتماد از ضریب آلفای کرونباخ با استفاده از نرم افزار SPSS26 که بیش تر از 0. 7 محاسبه گردید، استفاده شد. نتایج حاصل از پژوهش با نرم افزار LISREL نشان میدهد که مولد بودن، باز بودن، توان مالی، گرایش فناوری هوش مصنوعی کارآفرینی دیجیتالی بر قصد پذیرش هوش مصنوعی در کسبوکار خانوادگی تاثیر دارد. گرایش فناوری هوش مصنوعی در کارآفرینی دیجیتالی بر نوآوری کسبوکار در کسبوکار خانوادگی تاثیر دارد. فرهنگ کسبوکارخانوادگی و طراحی انعطافپذیر در کارآفرینی دیجیتالی بر قصد پذیرش هوش مصنوعی و نوآوری کسب و کار در کسبوکارخانوادگی تاثیر دارد. گرایش کارآفرینی کسبوکارخانوادگی در کارآفرینی دیجیتالی بر نوآوری کسبوکار و قصد پذیریش هوش مصنوعی در کسبوکارخانوادگی تاثیر دارد. نوآوری کسبوکار در کارآفرینی دیجیتالی بر قصد پذیرش هوش مصنوعی در کسبوکارخانوادگی تاثیر گذار است. نوآوری کسبوکار در کارآفرینی دیجیتالی واسطه تاثیر گرایش فناوری، فرهنگ و طراحی انعطافپذیر و گرایش کارآفرینی و قصد انتخاب بر پذیرش هوش مصنوعی در کسبوکار خانوادگی است.
The aim of this research was the effect of digital entrepreneurship and entrepreneurial orientation on
the intention of family businesses with the adoption of artificial intelligence with the mediating role of
business innovation (case study: small and medium businesses in Kashan). This research is applied in terms
of purpose and descriptive survey in terms of method. The statistical population of the research was all
managers of small and medium companies in Kashan city in 1402, of which 257 people were selected as
the sample size and by simple random method. The data collection tool was the 29-item questionnaire of
Apadhyay et al. (2022). Cronbach's alpha coefficient was used to measure the reliability and reliability
using SPSS26 software, which was calculated to be more than 0.7. The results of the research with LISREL
software show that productivity, openness, financial ability, artificial intelligence technology trend of
digital entrepreneurship have an effect on the intention to adopt artificial intelligence in family business.
The trend of artificial intelligence technology in digital entrepreneurship has an impact on business
innovation in family business. Family business culture and flexible design in digital entrepreneurship have
an effect on the intention to adopt artificial intelligence and business innovation in family business. The
entrepreneurial tendency of family business in digital entrepreneurship has an effect on business innovation
and the intention to adopt artificial intelligence in family business. Business innovation in digital
entrepreneurship influences the intention to adopt artificial intelligence in family business. Business
innovation in digital entrepreneurship mediates the effect of technology orientation, culture and flexible
design, and entrepreneurial orientation and choice intention on the adoption of artificial intelligence in
family business.