چکیده:
این تحقیق با هدف بررسی تاثیرگذاری تدریس با روش الگوی چرخه یادگیری E7 بر پیشرفت تحصیلی و تعمیق یادگیری در درس جامعه شناسی پایه دوازدهم دوره دوم متوسطه انجام شد. روش پژوهش شبه آزمایشی و از شیوه گروههای نامعادل با پیش آزمون - پس آزمون استفاده شد. ٤٤ دانش آموز از کلسهای الف و ب دبیرستان طالقانی شهر میمند در این تحقیق مشارکت داشتند که با روش نمونهگیری خوشهای تصادفی) ٢٢ نفر گروه آزمایش و ٢٢ نفر گروه کنترل (انتخاب شدند. گروه آزمایش از روش الگوی چرخه یادگیری E7 و گروه کنترل از روش تدریس سنتی آموزش دیدند. برای جمع آوری دادهها از یک آزمون معلم ساخته پیشرفت تحصیلی درس جامعه شناسی شامل ٢۰ سوال چهار گزینهای و پرسشنامه انگیزه یادگیری در درس جامعه شناسی استفاده شد. برای تحلیل دادههای آماری از روشهای آمار توصیفی و استنباطی استفاده شد. یافتههای تحقیق نشان داد، دانش آموزانی که از روش الگوی چرخه یادگیری E7 آموزش دیده بودند نمره پیشرفت تحصیلی و انگیزه یادگیری عمیق تری در مقایسه با دانش آموزانی داشتند که از روش تدریس سنتی آموزش دیده بودند. بر اساس یافتههای تحقیق میتوان نتیجه گرفت، به کارگیری روش تدریس الگوی چرخه یادگیری ٧ مرحلهای، توسط معلمان در کلس درس به یادگیری عمیق تر دانش آموزان و پیشرفت تحصیلیشان، کمک شایانی خواهد نمود. بنابراین، با توجه به تاثیرگذاری نتایج این پژوهش و سایر پژوهشها در زمینه اثر بخش بودن الگوی چرخه یادگیری E7 لزم است کیفیت بخشی به برنامههای درسی و آموزش معلمان بر اساس الگوی چرخه یادگیری مورد بررسی و توجه قرار بگیرد. در مورد سایر دروس هم برنامه مبتنی بر الگوی چرخه یادگیری به منظور این که اثرگذار هستند یا خیر؟ طرح ریزی و آزمایش بشوند. در تحقیقات آینده نیز، بررسیهایی طرح ریزی شود که در آن نقش تعدیل کننده جنسیت در برنامه آموزشی بر اساس الگوی چرخه یادگیری در نظر گرفته شود. همچنین، از آزمونهای استاندارد برای بررسی پیشرفت درس جامعه شناسی استفاده شود.