چکیده:
در بنیان های جوامع .که بر اثر حرکت از دوران گذار به سمت زندگی ماشینی و صنعتی رخ داده» به پدید آمدن شکاف هایی منجر شده که آنسان های امروز را ناگزیر از همنواسازی خود با شرایط جدید کرده است. در چنین فضاییء بحران هایی پیش روی افراد پدید می آید که اگر متوقف ز نشود دنیای روحی ۰ رواتی آنها را متلاطم می کند. آسیپ های اجتماعی وروخی وروی( اد زجماه طادق اندسوال اینجاست که در کنار تو توسعه شگفت انگیز عم و: و فنون ن دانش امروز چه چیزی باید بتواند پاسخگوی بحران های روحی ءروانی انسان ها باشد؟ بحران هایی که متعاقب پیشرفت علوم و تکنولوژی بر انسان ها رخ نموده است . در پاسخ به این سوّال علم « مشاوره و روانشناسی » قد علم می کندمشاوره از تمامی فعالیتهای اخلاقی تشکیل یافته است که در آن مشاور متعهد. تلاش می کند تا به مراجع کمک کند تا به آن دسته از رفتارهایی بپردازد که بتواند به حل مشکلات و مسائل اومنجر شوند. ازطریق مشاوره و راهنمایی فرد نه تنها وضع فعلی خود رادرک می کندءبلکه از آنچه که به صورت آن در خواهدآمدنیز آگاه می شود.راجرز معتقد است که هدف بیشتر مشاغل یاری دهنده که شامل مشاوره وراهنمایی نیز می شود.ءافزایش رشد شخصی وروانی فرد در مسیر رشد اجتماعی است هم چنین ازطریق « خدمات راهنمایی ومشاوره »می توان تواناییها ونیز محدودیت های دانش آموزان راشناخت واز امکانات موجود حداکثر استفاده را به عمل آورد.مشاور تحصیلی با شناخت دانش آموزان در زمینه های گوناگون می تواند آنان را به رشته های تحصیلی مناسب راهنمایی کندوآنان را در حل مشکلات یاری دهد. اهداف آموزش وپرورش زمانی تحقق خواهند یافت که برنامه ها و محتوای آموزشی با توجه به نیازها وامکانات دانش آموزان تهیه و اجرا گردند. .در مقاله حاضرپس از ذکر مقدمه ای چند د رقسمت تجزیه وتحلیل مطالب به ترتیب به فایده و اهمیت مشاورهتاریخچه ی راهنمایی و مشاورهتعاریف راهنمایی و مشاورهءاهداف مشاوره وراهنمایی»ضرورت مشاوره در مدارس «مشاوره وراهنمایی در نظام آموزش و پرورش » نقش مشاور در مدارس,امور تحصیلی,تامین بهداشت روانیءدانش آموزان و مهم ترین وظایف کادر آموزشی در برابر برنامه مشاوره و راهنمایی پرداخته شده است.