چکیده:
سید جمال الدین افغانی از متفکران بزرگ جریان نوگراییدینی در قرن نوزدهم بود. او چه در زمان حیات و بعد از حیات خویش، مورد بحث و مناقشه میان اندیشمندان و محققان واقع گردیده است. موافقان و مخالفان او تاهنوز درگیر بحثهای دامنه دار در ارتباط به باورها، وابسته گی مذهبی، هویت قومی و مبارزات سیاسیاش هستند. سید در زمان حیات اش با مخالفتها و موافقتهایی مواجه بود و این حالت برای او سرگذشت پرماجرای را رقم زد. وی در سرزمینهای مختلف اسلامی آن روزگار از جمله افغانستان، هند، مصر، ایران و امپراتوری عثمانی روزگار پرچالش و طاقت فرسایی را سپری کرده که هنوز موضوع بحث در میان محققان میباشد. این پژوهش، سرگذشت سید جمال الدین افغانی را در امپراتوری عثمانی و همچنان میزان تاثیرگذاری او را روی جریانهای فکری جامعۀ عثمانی مورد مداقه قرار داده و همچنان در این پژوهش سعی شده است تا لطف و ماجرای را که «سیدجمال» طی دوبار حضوراش در استانبول تجربه کرده و تاثیراتی را که روی اطرافیان اش در آن جا گذاشت، حد اکثر به اساس منابع دوران عثمانی و تحقیقات جدید به زبان ترکی و حد اقل از منابع فارسی، مورد کندوکاو قرار گیرد. روش پژوهش این مقاله، تاریخی - توصیفی بوده و کوشش شده است تا به ابهامات و پرسشهای اصلی در مقاله، پاسخ ارائه گردد.
Seyyed Jamaluddin Afghani was one of the great thinkers of religious modernization in the 19th
century. Both during his life and after his life, he has been the subject of much discussion and
controversy among thinkers and researchers. His supporters and opponents are still involved in
wide-ranging debates related to his beliefs, religious affiliation, ethnic identity and political
struggles. During his lifetime, Afghani was faced with oppositions and agreements, and this
situation marked an eventful history for him. He spent an adventurous time in various Islamic
lands of that time, including Afghanistan, India, Egypt, Iran, and the Ottoman Empire, which is
still a topic of discussion among researchers. This research examines the biography of Seyyed
Jamaluddin Afghani in the Ottoman Empire and at the same time his influence on the intellectual
currents of the Ottoman society. In this research, the favor and story that "Afghani" experienced
during his two visits to Istanbul and the effects he left on those around him there, mostly based
on Ottoman era sources and new researches in Turkish and at least It has been narrated and
described from Persian sources. The research method in this article is historical-descriptive andan attempt has been made to provide answers to the main questions and uncertainties in the
article.