چکیده:
قادیانیه فرقه ی منسوب به اسلام است، ولی عالمان مسلمان، جریان فوق را منحرف از اسلام می دانند؛ زیرا بعضی از باورهای آن، مانند الغای جهاد بالسیف مخالف قرآن و سنت است. در پژوهش حاضر تلاش شده است مفهوم جهاد بالسیف از منظر غلام احمد قادیانی به شیوه توصیفی- تحلیلی بررسی گردد. قادیانی نخست خود را مجدد قرن چهاردهم خواند، سپس ادعا کرد که تجلی حضرت مسیح و مهدی موعود مسلمانان است و در نهایت،وی پا را از این فراتر گذاشت، خود را پیامبر خواند و جهاد بالسیف را عمل غیر دینی و مخالف اخلاق در دنیای امروز شمرد. در نگاه او، اوضاع عصر حاضر با وضعیت صدر اسلام از هر لحاظ متفاوت بوده و اکنون جنگ، جنگ قلم است، نه عصر جهاد با شمشیر؛ به این دلیل که: نخست این که در عصر حاضر کافران غالب اند و دیگری، اکنون کسی مسلمانان را از برپایی نماز، روزه، نماز جمعه و جماعات منع نمی کند. گفتنی است با وجود توجیه سخنان غلام احمد از سوی بزرگان قادیانیه، سخنان وی، مخالف آیات و روایات بوده، جهاد با عناوین زیر در همه ی اعصار و امصار واجب است: جهاد آزادی بخش، جهاد دفاعی، جهاد برای حمایت از مظلومان، جهاد برای محو شرک و بت پرستی.
خلاصه ماشینی:
طبق گفته ی غلام احمد، مقوله جهاد در اسلام و قرآن امری پذیرفته شـده اسـت و کوچک ترین شبهه ای در این زمینه وجود ندارد؛ اما چیزی که به مرور زمان بر مسـلمانان مشتبه گردیده ، این است که تلقی بسیاری از آنان از مفهوم جهاد، تنهـا بـه معنـای کشـتن دیگران است .
با این حـال ، مخالفان قادیانیه نسخ جهاد بالسیف از سوی میـرزا غـلام احمـد را دسیسـه و خواسـت دولت انگلیس می دانند که وی برای مصالح آن، جهاد را امری منسوخ اعلام کرده است ؛ اما بزرگان قادیانیه از جمله مولف کتاب «زهق باطل » ضـمن دفـاع از دیـدگاه بنیان گـذار قادیانیه به مخالفان اینگونه پاسخ داده است : به نشریات پاکستان باید گفت که بـر مبنـای گفته ی شما چنانچه مسیح و مهدی موعود برای تحقق مصالح دولـت انگلـیس جهـاد را نسخ کرده باشد، این مصالح چه بوده است ؟ و نشان دهید کـه آن مصـالح چگونـه از راه نسخ جهاد محقق می شود؟ و در چه زمانی مسیح موعود، نسخ جهاد را اعلان کرده است و چه خطرهایی از جانب مسلمانان متوجه انگلسی ها بوده یا پیامد سیاسـی نسـخ جهـاد چه بوده است ؟ به هر روی از منظر بزرگان قادیانیه اعلان نسخ جهاد بالسـیف از سـوی میـرزا غـلام احمد بر اساس مصالح مسلمانان شبهه قـاره بـوده اسـت ، نـه بـرای رضـایت و خوشـت خدمتی به انگلیسی ها؛ زیرا ممکن نیست انگلیسی ها چیزی را از مسـیح موعـود (میـرزا غلام احمد ) بخواهند که باعث رنجش و دشمنی مـردم بـا او، شـود.