چکیده:
هدف این پژوهش بررسی نقش هوش سازمانی و یادگیری سازمانی بر عملکرد کارکنان آموزش و پرورش میباشد. امروزه هوش سازمانی و یادگیری و عملکرد کارکنان بر شکلگیری میزان توانایی کارکنان سازمان آموزش و پرورش اثر گذار است این موضوع درمطالعات به صورت جداگانه بررسی شده است اما مطالعهای همه این مولفهها را به صورت یکجا و در ارتباط با یکدیگر مورد بررسی قرار نداده است که این مطالعه به آن میپردازد برای توضیح میتوان بیان داشت که هوش سازمانی را استعداد و ظرفیت سازمان در انتقال قدرت ذهنیاش و تمرکز این قدرت ذهنی در تحقق رسالت سازمان تعریف میکند، وی هوشمندی سازمانی را در یک جمله کوتاه خلاصه میکند: هوشمندی سازمانی عبارتست از موفق شدن سازمان در محیطش. هوش سازمانی معیار کمی برای کارآمدی سازمان در انتشار اطلاعات، تصمیمگیری و اجرا میباشد. بهره هوشی سازمانها نیز همانند بهره هوشی افراد قابل اندازهگیری است. سازمانهای با هوش، توان ذهنی خود را نیز همانند توان فیزیکیشان افزایش میدهند. هوش سازمانی مفهومی جدید در عرصه مدیریت و سازمان میباشد که به تازگی مورد توجه قرار گرفته است. هوشمندی سازمانی، یکی از مهمترین قابلیتهای سازمان است که ظرفیت تغییرپذیری سازمان را بالا میبرد. (آلبرچت ، ۲۰۱۳).
بین متغییر هوش سازمانی با عملکرد رابطه مثبت و معناداری وجود دارد و بین هوش سازمانی و قابلیت یادگیری سازمانی هم رابطه معنادار وجود دارد و در رابطه بین عملکرد و قابلیت یادگیری این رابطه صدق میکند که بنابراین میتوان نتیجه گرفت که هوش سازمانی با قابلیت یادگیری سازمانی با نقش میانجی عملکرد سازمانی رابطه مثبت و معناداری دارد، دارای انطباق است. در نهایت با توجه به نتایج تحقیق پیشنهادهایی ارائه گردید.
خلاصه ماشینی:
امروزه هوش سازمانی و یادگیری و عملکرد کارکنان بر شکل گیری میزان توانایی کارکنان سازمان آموزش و پرورش اثر گذار است این موضوع درمطالعات به صورت جداگانه بررسی شده است اما مطالعه ای همه این مولفه ها را به صورت یکجا و در ارتباط با یکدیگر مورد بررسی قرار نداده است که این مطالعه به آن می پردازد برای توضیح می توان بیان داشت که هوش سازمانی را استعداد و ظرفیت سازمان در انتقال قدرت ذهنیاش و تمرکز این قدرت ذهنی در تحقق رسالت سازمان تعریف میکند، وی هوشمندی سازمانی را در یک جمله کوتاه خلاصه میکند: هوشمندی سازمانی عبارتست از موفق شدن سازمان در محیطش.
هوش سازمانی یعنی ظرفیت Organizational Intelligence Organizational Learning همچون یادگیری سازمانی و داراییهای ناملموس مورد استفاده قرار میگیرند، ممکن است چگونگی اجرا و ارزیابی این روشها، چگونگی ارتباط آنها با عملکرد و نحوه توسعه آنها، به سختی درک شود (هلال 1 ، ۲۰۰۶).
همچنین بهبود مهارتهای یادگیری سازمانی می تواند بر چابکی سازمان تاثیر بگذارد که برای بقا آن بسیار (Jovanović, Mas, Mesquida, & Lalić, 2017) (Bahrami, Kiani, Montazeralfaraj, Zadeh, & Zadeh, 2016) پژوهشی توسط دافیلد و ویتی (2016) تحت عنوان استفاده از مدل دانش یادگیری سیستماتیک برای یادگیری سازمانی از طریق پروژه در استرالیا انجام شد.
همچنین در رابطه با عملکرد، تعاریف مختلفی ارائه گردیده است که به چند مورد اشاره میشود (بیک زاد و علی زاده، 1388): 1-عملکرد عبارت از سنجش سیستماتیک و منظم کار افراد در رابطه با نحوه انجام وظیفه آنها در مشاغل محوله و تعیین پتانسیل موجود در آنها جهت رشد و بهبود است.