چکیده:
هوش سازمانی بر وضعیت سازمان از لحاظ میزان هوشمندی (توانایی سازگاری و قابلیت انطباق با محیط، چشماندازها، یادگیری، عملکرد کارکنان و غیره) تاثیر میگذارد و در این میان یادگیری سازمانی بهعنوان یکی از ابزارهای کسب مزیت رقابتی برای مدیران سازمانهای کنونی و بهبود عملکرد، به شمار میآید. بر این اساس پژوهش حاضر با عنوان نقش هوش سازمانی و یادگیری سازمانی بر عملکرد کارکنان آموزش و پرورش شهرستان سراوان انجام شده است. پژوهش حاضر از نظر نوع هدف کاربردی و از نظر شیوه اجرا توصیفی تحلیلی با رویکرد پیمایشی میباشد. جامعه آماری پژوهش حاضر شامل کلیه کارکنان آموزش و پرورش شهرستان سراوان بوده که تعداد آنها 180 نفر میباشد. نمونه آماری با توجه به جدول مورگان 118 نفر تعیین شده است. روش تعیین نمونه از نوع تصادفی ساده میباشد. ابزار گردآوری دادهها پرسشنامه هوش سازمانی کارل آلبرخت (2002)، پرسشنامه یادگیری سازمانی نیفه (2001) و پرسشنامه عملکرد سازمانی محقر و همکاران (1389) میباشد که همگی استاندارد بوده و آلفای کرونباخ حاصل از آنها به ترتیب 891/0، 812/0 و 851/0 بدست آمده است. نتایج حاصل از پژوهش نشان داد که مولفههای هوش سازمانی بر عملکرد کارکنان آموزش و پرورش شهرستان سراوان تاثیر معناداری دارد. مولفههای یادگیری بر عملکرد کارکنان آموزش و پرورش شهرستان سراوان تاثیر معناداری دارد. هوش سازمانی بر یادگیری کارکنان آموزش و پرورش شهرستان سراوان تاثیر معناداری دارد.
خلاصه ماشینی:
نقش هوش سازمانی و یادگیری سازمانی بر عملکرد کارکنان آموزش و پرورش شهرستان سراوان جعفر حیدری چکیده: هوش سازمانی بر وضعیت سازمان از لحاظ میزان هوشمندی (توانایی سازگاری و قابلیت انطباق با محیط، چشماندازها، یادگیری، عملکرد کارکنان و غیره) تاثیر می گذارد و در این میان یادگیری سازمانی بهعنوان یکی از ابزارهای کسب مزیت رقابتی برای مدیران سازمانهای کنونی و بهبود عملکرد، به شمار میآید.
بر این اساس پژوهش حاضر با عنوان نقش هوش سازمانی و یادگیری سازمانی بر عملکرد کارکنان آموزش و پرورش شهرستان سراوان انجام شده است.
بنابراین افزایش هوش رقابتی موجب میگردد شرکتها اطلاعات محیط اطراف خود را سریعتر و با دقت بیشتری تجزیه و تحلیل کرده و نتایج حاصل را به طریق سودمند ذخیره و در مواقع مقتضی در دسترس تصمیمگیرندگان قرار بدهند (بیک زاد و اسکندری، 1388:14) عملکرد سازمانی: که مفهوم عملکرد سازمانی در دو دهه گذشته در مرکز تحولات مدیریت دولتی قرار گرفته و به هدف محوری آن تبدیل گشته است (عندلیب اردکانی و رستمی، 1395: 41).
هرچند بعضی محققان معتقدند که یادگیری فردی Organization learning Gomez Teilor Yeung Cyert R, March Templeton Senge Elahi Assadi Gorlick Leuci Rashman می باشد ولی سازمان یادگیرنده به عنوان هویت حجمی یاد شده و به قول مارکورت، سازمانی است که با قدرت و به صورت جمعی، مرتب خودش را به نحوی تغییر داده که بتواند با هدف تغییر نماید (گرجی و طاهری، 1390).
نتیجه گیری در رابطه با فرضیه اصلی پژوهش که " هوش سازمانی و یادگیری بر عملکرد کارکنان آموزش و پرورش شهرستان سراوان تاثیر معناداری دارد " نتایج نشان میدهد که مقدار ضریب تعیین برابر با 0.