چکیده:
در عصر رقابتی حاضر، مزیتی که سازمانها برای پیشیگرفتن از یکدیگر دارند تنها بکارگیری فناوری جدید نیست؛ بلکه بالا بردن میزان تعهد و وابستگی کارکنان به اهداف سازمانی و رضایت شغلی آنان تاثیر بسزایی در این رابطه دارد. تحقیق حاضر نیز باهدف بررسی تاثیرات واسطهای نقش حمایت از کارکنان بر تعهد و رضایت شغلی در میان کارکنان بانک سپه استان کرمانشاه انجام شد. در این راستا دادههای حاصل از 185 پرسشنامه مورد بررسی قرار گرفتند. شاخص KMO نیز عدد 809/0 محاسبه شده که نشان از کفایت حجم نمونه برای انجام روش تحلیل عاملی (FA) دارد. مدل نظری تحقیق نیز با استفاده از روش معادلات ساختاری (SEM) و نرمافزار AMOS Graphic مورد آزمون قرار گرفت. در این تحقیق از سه عامل نوآوری، پشتیبانی سرپرست و توانمندسازی به عنوان عوامل درون سازمانی حمایت ساز استفاده شد. نتایج تجزیه و تحلیل دادهها نشان از تایید تمامی فرضیات تحقیق دارد. بررسی نقش میانجی متغیر حمایت سازمانی در ارتباط بین عوامل سازمانی حمایت ساز، تعهد و رضایت با استفاده از آزمون سوبل انجام گرفت. مقدار آماره آزمون سوبل نیز اعداد بالای 96/1 به دست آمد که نشان از معنیداری نقش میانجی حمایت از کارکنان در ارتباط مذکور دارد.
خلاصه ماشینی:
باتوجه به مشخص و محدود بودن حجم جامعه آماری (N=357) در این بخش با استفاده از رابطه معروف کُکران برای تعیین حجم نمونه استفاده نمودهایم که محاسبات لازم در ادامه ارائه شده است (حجم فوق در سطح خطای 05/0 محاسبه شده است) : همچنین پایایی پرسشنامه از طریق آزمون آلفای کرونباخ سنجش وبه شرح زیر است: جدول شماره 1ضریب پایایی پرسشنامه تحقیق متـــغیــر آلفـــای کـرونـباخ نوآوری سازمانی 845/0 پشتیابی سرپرست 705/0 توانمندسازی 742/0 حمایت کارکنان 825/0 تعهد سازمانی 705/0 رضایت شغلی 749/0 پایایی کل 869/0 باتوجه به نتایج ارائه شده در جدول فوق، مشاهده میشود که برای تمام ابعاد پرسشنامه مقدار آلفای کرونباخ بالاتر از7/0 است که بیانگر ثبات درونی دادههای پرسشنامه است.
جدول شماره 3 نتایج آزمون K-S متغیر مقدار آماره z سطح معنیداری نوآوری سازمانی 229/0 000/0 پشتیبانی سرپرستی 216/0 000/0 توانمدسازی کارکنان 151/0 000/0 حمایت سازمانی 144/0 000/0 تعهد سازمانی 141/0 000/0 رضایت شغلی 139/0 000/0 براساس نتایج آزمون، برای تمام متغیرهای مکنون تحقیق و با توجه به نتیجة آزمون کلموگروف- اسمیرنف دارای توزیع نرمال نمیباشند؛ چون سطح معنیداری به دست آمده از این آزمون برای این متغیرها برابر 000/0 بوده و این مقادیر کمتر از 05/0 میباشد.
بحث و نتیجه گیری در تحقیق حاضر با در نظر گرفتن نقش حمایت از کارکنان به عنوان عامل واسطهای در ارتباط عوامل درون سازمانی (نوآوری، پشتیبانی سرپرست و توانمندسازی) تعهد و رضایت شغلی مورد بررسی قرار گرفت و با استفاده از ابزار پرسشنامه در جامعه تحت مطالعه (بانک سپه استان کرمانشاه) به گردآوری دادهها پرداخته شد و در نهایت با استفاده از روش معادلات ساختاری و تحلیل مسیر رابطه میان متغیرها براساس مدل نظری تحقیق مورد آزمون قرار گرفت.