چکیده:
با شیوع ویروس کرونا و به دنبال آن تعطیلی مراکز آموزشی، دست اندرکاران نظام آموزشی خود را موظف دیدند تا با استفاده از نرمافزارها و ابزارهای مختلف جریان آموزش را از طریق فضای مجازی دنبال کنند. اما به دلیل نبود زیرساختها چه در بحث طراحی و چه اجرا با چالشهای جدی رو به رو شدند. از این رو، پژوهش حاضر با هدف شناسایی چالشهای آموزش در فضای مجازی در طول دوره پاندمی Covid-19 انجام شد. روش پژوهش حاضر، توصیفی- تحلیلی و ابزار گردآوری اطلاعات، کتابخانهای و متنکاوی است. آموزش از طریق رسانههای الکترونیکی یک نیاز در جهت گسترش افزایش بهرهوری در یادگیری است با ظهور فناوریهای جدیدی همچون رایانه، اینترنت و شبکههای اجتماعی، جوامع بشری با چالشهای جدی در همه عرصههای آموزشی، فرهنگی، اجتماعی رو به رو شدهاند که با توجه به پیشرفتهای چشمگیر در عرصههای علمی و فناوری و دسترسی میلیونها کاربر در تمام جهان به رسانههای الکترونیکی مجازی باعث شده است که این رسانهها به دلیل کارکردها و تعاملات گسترده خود مورد توجه افراد زیادی قرار بگیرند. بنابراین میتوان گفت که بحران کرونا میتواند فرصتی برای شناسایی ضعفها و نقصهای زیرساختی و نمایان ساختن عدم توازن در توزیع زیرساختهای مورد نیاز در بخش اینترنت و شبکههای تلویزیونی در مناطق دور از دسترس و شناسایی این کمبودها و تلاش در جهت برطرف کردن آنها باشد و این به مثابه رشد و تعالی در این زمینه و جنبه مثبت شرایط به وجود آمده و خود نقطه آغازی برای تداوم و ارتقاء کیفیت بحث آموزش مجازی در آینده است.
خلاصه ماشینی:
آموزش از طریق رسانههای الکترونیکی یک نیاز در جهت گسترش افزایش بهرهوری در یادگیری است با ظهور فناوریهای جدیدی همچون رایانه، اینترنت و شبکههای اجتماعی، جوامع بشری با چالشهای جدی در همه عرصههای آموزشی، فرهنگی، اجتماعی رو به رو شدهاند که با توجه به پیشرفتهای چشمگیر در عرصههای علمی و فناوری و دسترسی میلیونها کاربر در تمام جهان به رسانههای الکترونیکی مجازی باعث شده است که این رسانهها به دلیل کارکردها و تعاملات گسترده خود مورد توجه افراد زیادی قرار بگیرند.
باید این مورد را در هم در نظر داشت که دانش آموزان در این برههی زمانی خاص در شرایط روحی و روانی مساعدی به نیستند و در آنان مواردی از قبیل اضطراب، افسردگی، ترس از مبتلا شدن به ویروس و احساس سردرگمی ناشی از تعطیلی و ق 6 orge & Thomas"/>orge Thomas"/>، 7 enberg, & Escobar"/>enberg, & Escobar"/> (2020) نیز با بیان اینکه همه گیری بیماری کرونا باعث تغییر ناگهانی آموزش مدارس و دانشگاه ها از آموزش حضوری به آموزش الکترونیکی شده است، نکاتی را برای موفقیت مدرسان در آموزش Rasmitadil and et al Nouri & Bergdahl Anderson & Hira Bhaskar & Viny & Joshi Pelosi & Vicars George & Thomas Eisenberg, & Escobar پژوهشگران بهره گیری از آموزش همسال به همسال، ارائه محتوا در فواصل زمانی ناپیوسته، بیان قوانین مشخص تعامل(فراگیر چه موقع و چگونه اجازه سوال یا رفع اشکال و ...