چکیده:
فرآیند شتابان جهانی شدن بعد از انقلاب صنعتی و پدیده اینترنت و فضای مجازی به عنوان یکی از برآیندهای جهانی شدن در نیمه دوم قرن بیستم، باعث تاثیر در مفاهیم پایه ای همچون مفهوم ملت، حکومت، مرز، حاکمیت و ... شد و باعث شکل گیری معادلهای مجازی این مفاهیم همچون ملت مجازی، چند هویتی شدن افراد و کم رنگ شدن مفهوم مرز، حاکمیت و ... شد، با توجه به تاثیر این گونه مفاهیم و شکل گیری فضای مجازی بر فضای واقعی زندگی انسانی؛ ضرورت پژوهش و تبیینی نو از مفهوم بازنمایی، علی الخصوص بازنمایی اشخاص درفضای مجازی برای سازگاری با شرایط سیاسی، اجتماعی و فرهنگی عصر جدید به وجود آمده است. به همین منظورهدف این پژوهش رسیدن به پارامترهایی برای بازنمایی تصویر رهبری در فضای مجازی است که خود این مساله تحت تاثیر پدیده جهانی شدن بازنمایی افراد در فضای مجازی قرار گرفته است. در این پژوهش روش ما نشانه شناسی اجتماعی تصویر بوده است. برای این منظور تصاویر متفاوتی از رهبری در موقعیتهای مختلفی انتخاب شده است تا از تجزیه و تحلیل آنها شاخصهای جدیدی برای بازنمایی تصویر ایشان متناسب با فضای مجازی بدست آوریم. بر پایة یافتههای حاصل از تحقیق که در برگیرنده تحلیل تصاویر مختلف از رهبری در موقعیتهای انتخاب شده است، هفت تیپ هویتی و شاخصه برای بازنمایی تصویر ایشان بدست آمد، که بدین قرار است. طبیعت گرا، عاطفه مدار، فردمحور، جمع نگر، واقعیت گرا، تخیل برانگیز و معنویت گرا. هر کدام از شیوههای مذکور، بازنمایی ویژه ای به لحاظ معنایی، ترکیبی و تعاملی دارند که به کاربران امکان انعطاف و قدرت مانور قابل توجهی در تصویرسازی از چهرهها و شخصیتها، در فضای مجازی داده است.به همین دلیل بازنمایی تصویر رهبری در هر کدام از این هفت شیوه برای تاثیر گذاری بیشتر به عنوان رهبر مسلمین جهان روی مخاطبان فضای مجازی نه تنها در ایران بلکه سرتا سر جهان حائز اهمیت است و این مورد اهمیت پرداختن به مقوله بازنمایی را بیش از پیش نمایان میکند.
خلاصه ماشینی:
شد، با توجه به تأثیر این گونه مفاهیم و شکل گیری فضای مجازی بر فضای واقعی زندگی انسانی؛ ضرورت پژوهش و تبیینی نو از مفهوم بازنمایی، علی الخصوص بازنمایی اشخاص درفضای مجازی برای سازگاری با شرایط سیاسی، اجتماعی و فرهنگی عصر جدید به وجود آمده است.
به همین دلیل بازنمایی تصویر رهبری در هر کدام از این هفت شیوه برای تاثیر گذاری بیشتر به عنوان رهبر مسلمین جهان روی مخاطبان فضای مجازی نه تنها در ایران بلکه سرتا سر جهان حائز اهمیت است و این مورد اهمیت پرداختن به مقوله بازنمایی را بیش از پیش نمایان میکند.
وازگان کلیدی: بازنمایی، تصویر، فضای مجازی مقدمه با ظهور فناوریهای مدرن و به خصوص اینترنت و ورود شبکههای اجتماعی به زندگی افراد، نوع جدیدی از روابط بین فردی شکل گرفته است که از آن به ارتباطات مجازی تعبیر میشود در واقع، این ارتباطات مجازی بین فردی در قالب شبکه سازیهای اجتماعی، بر پایه مشارکت همگانی بنا شده اند از این رو، شبکههای اجتماعی، به عنوان فضاهایی در دنیای مجازی که برای ارتباط میان افراد مختلف، با سطوح گوناگون دسترسی به وجود آمده اند، به علت بی مکانی حاکم بر اینترنت بر علایق افراد و گروهها بنیان نهاده شده اند.
برای این منظور تصاویر متفاوتی از رهبری در موقعیتهای مختلفی انتخاب شده است تا از تجزیه و تحلیل آنها شاخصهای جدیدی برای بازنمایی تصویر ایشان متناسب با فضای مجازی بدست آوریم.
برای این منظور تصاویر متفاوتی از رهبری در موقعیتهای مختلفی انتخاب شده است تا از تجزیه و تحلیل آنها شاخصهای جدیدی برای بازنمایی تصویر ایشان متناسب با فضای مجازی بدست آوریم.