Skip to main content
فهرست مقالات

نیروی سوم روشن فکری

نویسنده:

ISC (10 صفحه - از 111 تا 120)

سازمان روحانیت از زمان معصومان علیهم‌السلام شکل گرفت و در فراز و نشیب‌های تاریخ اسلامی و جریان‌های مختلف درونی، با پی‌گیری کارکردهای اساسی و ایفای نقش اصلی که در تعلیم و تربیت مردم داشت، ملت ایران را به انقلاب اسلامی رساند. جریان روشن‌فکری نیز با سفرهای شاهزادگان دربار قاجار به اروپا آغاز شد و با روند تأسیس و توسعه دانشگاه‌ها در متن جامعه گسترش یافت و به فرهنگ و تاریخ ملی نزدیک‌تر شد. از این‌رو، پس از جریان روشن‌فکری غربزده، روشن‌فکری دینی پدید آمد و امروز در پیوند علمی حوزه و دانشگاه جریان نوینی، که شامل طیفی از نخبگان حوزوی و دانشگاهی است، پدید آمده و مسیر بالندگی را می‌پوید. این جریان جدید، روشن‌فکری متدین است که با تکیه و تأکید بر مبانی دینی، روش‌ها و یافته‌های دانش نوین را مورد تأمل قرار داده و به تولید دانش همت نهاده است.

خلاصه ماشینی:

"چکیده سازمان روحانیت از زمان معصومان علیهم‌السلام شکل گرفت و در فراز و نشیب‌های تاریخ اسلامی و جریان‌های مختلف درونی، با پی‌گیری کارکردهای اساسی و ایفای نقش اصلی که در تعلیم و تربیت مردم داشت، ملت ایران را به انقلاب اسلامی رساند. با همه این فراز و فرودها، جریان عمیق و سازنده تعلیم و تربیت به دست روحانیت ناب راه بالندگی خود و جامعه اسلامی را گشود و با بیان احکام و مسائل عقیدتی در باب توحید و معاد و نبوت و ولایت و از همه مهم‌تر، شرح حال و مظلومیت اهل‌بیت علیهم‌السلام به ویژه امام حسین علیه‌السلام ، به توسعه و شکوفایی عمیق مردم مدد رساندند. این دغدغه ارزشمند رهبری تنها راه شکوفایی و پیشروی انقلاب اسلامی است: در صورتی که میان حوزه و دانشگاه همکاری عمیق نظری و علمی معطوف به تولید دانش و نظریه‌پردازی انجام شود و از میان این ملاقات مبارک قشر روشن‌فکر متدین بروید و ببالد، هم حوزه و روحانیت پاسخ‌گوی نیازهای تازه و فضاهای فکری جدید خواهد بود و هم دانشگاهی پویا، مستقل و مرتبط با ارزش‌ها و تاریخ و فرهنگ مردم با حداکثر کارکرد مفید خواهیم داشت. 18ـ حمیدرضا مظاهری سیف، تحقق اهداف انقلاب و رسالت نسل سوم، ··· سایر منابع ـ محمدجواد صاحبی، اندیشه اصلاحی در نهضت‌های اسلامی، چاپ سوم، بی‌نا، 1376، فصل پنجم؛ ـ حسین شیداییان، آسیب‌شناسی انقلاب اسلامی از نگاه امام خمینی (ره)، انتشارات یاقوت، 1379، فصل چهارم؛ ـ ژاک لوگوف، روشن‌فکران در قرون وسطا، ترجمه حسن افشار، نشر مرکز، 1376؛ ـ مهرزاد بروجردی، روشن‌فکران ایران و غرب، ترجمه جمشید شیرازی، چاپ دوم، نشر فروزان، 1377؛ خلاصة المحتویات ابن خلدون و الفن المعمارینصرالله خلیلی تیرتاشی یمثل تأریخ مدارس الفکر الاجتماعی تراثا علمیا قیما یمکن للمرء ان یدرک من خلاله عملیة تکامل هذه المدارس."

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.