چکیده:
آموزش و پرورش،اصلیترین سازمان مسئول حفظ و ترویج ارزشها و تعلیم و تربیت نسل آیندهء جامعه است.در این سازمان،دروهء دبستان از آن نظر اهمیت دارد که بنیاد تربیت انسان در این دوره نهاده میشود.در این راستا،نظام راهنمایی و مشاهوره به دانشآموزان کمک میکندتا در زمینههای جسمانی،روانی،عاطفی،شناختی،اجتماعی و اخلاقی در مسیر طبیعی خود رشد کنند و ضمن شناسایی قابلیتها، نیازها و علائق خود توانمندیهایشان را به نحو احسن به کار گیرند تا سرانجام کیفیت یادگیری و یاد دهی،که کانون تعلیم و تربیت است،بهبود یابد.این پژوهش با هدف ارائهء مدلی مناسب برای راهنمایی و مشاوره در دورهء دبستان انجام شده است.
خلاصه ماشینی:
مدل مناسب: مدلی است برای طراحی نظام راهنمایی و مشاوره در دورهء دبستان در آموزش و پرورش کشور به منظور تربیت انسانهای متعالی که به لحاظ اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی از نظر استادان،کارشناسان،معلمان و مدیران دورهء دبستان مناسب تشخیص داده شود.
مروری بر آثار پژوهشی برای طراحی مدل مناسب،پیشینهء پژوهش درسه زمینه به شرح زیر بررسی شد: الف)پیشینهء پژوهش در ایران:نگارنده در ایران به هیچ اثر پژوهشی در این زمینه دست نیافت فقط وزارت آموزش و پرورش دوبار نظام راهنمایی و مشاوره را بهطور جدی بررسی و دربارهء اهمیت،ضرورت و اهداف آن بحثهایی طرح کرده است: در این بررسیها اهداف راهنمایی و مشاوره را اینگونه شرح دادهاند:کمک به تشخیص و حل همهء مشکلات فردی و اجتماعی دانشآموز،حل آن دسته از مشکلات معلمان و سایر کارکنان مدرسه که به دانشآموزان و خانوادهها مربوط میشود به ایجاد امنیت خاطر دانشآموزان در خانواده و مدرسه،آماده کردن دانشآموزان برای زندگی مسئولانه،بهداشت جسمی و روانی آنان،ایجاد آمادگی در دانشآموزان و والدین و مربیان برای مقابله با مشکلات،توجه دادن مربیان و پدران و مادران به تفاوتهای فردی و مراحل رشد کودک کمک میکند.
درجهء تناسب مدل ارائه شده از نظر استادان(مدیریت آموزشی و مشاوره و راهنمایی)، کارشناسان دورهء دبستان،معلمان،و مدیران ابتدایی تا چه حداست؟ روششناسی پژوهش: در این فصل برمبنای یافتههای به دست آمده از پژوهشهای ایران،و جهان و مبانی نظری مربوط،مؤلفههای مدل تعیین و پس ازان برای نیل به مدل مناسب نظام راهنمایی و مشاوره در کشور،از روش بررسی توصیفی استفاده شد.
(به تصویر صفحه مراجعه شود) بحث و تفسیر نتایج تحلیل آماری پژوهش نشاندهندهء این مطلب است که مدل ارائه شده برای نظام راهنمایی و مشاوره در دورهء دبستان میزان تناسب بسیار مطلوبی دارد و نمرهء میانگین آن 48/3 در مقیاس 4 است.