Skip to main content
فهرست مقالات

بررسی تطبیقی برنامه تربیت معلم ایران و چند کشور جهان

نویسنده:

ISC (40 صفحه - از 121 تا 160)

چکیده:

در سالهای اخیر برنامهء درسی تربیت معلم،به عنوان عامل‌ مؤثر در بازدهء آموزشی،مورد توجه بوده است و آموزش قبل‌ از خدمت و ضمن خدمت مرتبط و هماهنگ شده و به‌ صورت مداوم دنبال شده است.به رغم تصور سنتی دربارهء معلم و اینکه معلم را همواره با گچ و تخته یادآوری می‌کنند، نقشهای پیچیده و انتظارات حرفه‌ای فراوان برای معلمین در نظر گرفته شده است.در فرآیند تربیت معلم ایران،معلمان‌ پس از استخدام روانهء کلاس درس شده‌اند و کمتر به‌ صلاحیت‌های حرفه‌ای مورد نیاز معلمین توجه شده است و همچنین آموزش‌های کوتاه‌مدت،براساس تغییر بعضی از برنامه‌های درسی،اجرا شده است.بسیاری از معلمان‌ سالهاست که به شیوه‌های سنتی به تدریس مشغول‌اند و از آموزش‌های حین خدمت بی‌بهره مانده‌اند.از آنجا که تربیت‌ معلم کشور همواره با فرازونشیب‌های پی‌درپی روبه‌رو بوده و گاهی دچار پس‌روی‌ها و پیش‌روی‌های موضعی

خلاصه ماشینی:

7. در سایر کشورها حوزهء نظری و عملی تربیت معلم دریافت و زمینهء تخصصی حرفهء معلمی تلفیق شده،همچنین آموزش موضوع تخصصی همراه با آموزش‌های تربیتی‌ براساس علاقه و نیازهای متنوع یادگیرندگان طرح‌ریزی شده است و از سوی دیگر علوم کاربردی در تعلیم و تربیت از قبیل هنر،ادبیات،نقاشی،موسیقی،جامعه‌شناسی، روان‌شناسی تربیتی و فرهنگ‌های محلی و ملی و جهانی مورد توجه برنامه‌ریزان‌ قرار گرفته و در دوره‌های مختلف تربیت معلم قبل از خدمت در برنامه‌های درسی‌ تخصصی گنجانده و به صورت دروس اختیاری ارائه شده است. در بیشتر کشورهای بررسی شده و برنامه‌ای برای فعالیت دانشجو-معلم‌ها پیش‌بینی‌ شده که چگونه یاد بگیرند و چگونه یادگیری خود را سازماندهی کنند،برای مثال‌ دروس اختیاری و سمینار آموزش معلمان در برنامهء تربیت معلم کانادا،حضور در گردهمایی و سخنرانی به صورت خودکارآموزی در ژاپن و شرکت در سمینارها به‌ صورت هم‌اندیشی در حوزهء مهارت‌های معلمی در آلمان،یعنی برنامه آموزش‌ حرفه‌ای معلمان به صورت خودگردان سازماندهی شده ولی در ایران بیشتر حجیم‌ کردن منابع اطلاعاتی برنامه‌های تربیت معلم مدنظر بوده است. فعالیت‌های پایانی(تدریس نمایشی،بررسی عملکردها،ارزشیابی) تحقیقات فراوان نشان داده است که نظام آموزشی ایران در جهت تربیت‌ معلم مقلد،یکنواخت و مسلط در ادارهء کلاس،فعال بوده است و بیشتر بر حفظ کردن مطالب درسی تأکید شده و کمتر به دانشجو در زمینه‌های مورد علاقه‌اش فرصت پژوهش داده شده است و تجارب دانشجویان به دورهء کارورزی محدود و برای آموزش آنان از روش‌های سنتی یکسویه استفاه شده‌ است و از سمینارها،کارگاه آموزشی-پژوهشی،تدریس در گروه‌های کوچک و توجه به تفاوتهای فردی در فرآیند آموزش و یادگیری خود راهبری کمتر مشاهده شده است.

کلید واژه های ماشینی:

معلمان ، تربیت ، آموزش ، تربیت‌معلم ، حرفه‌ای ، تدریس ، برنامهء درسی تربیت‌معلم ، برنامهء درسی تربیت ، آموزش و پرورش ، ایران


برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.