خلاصه ماشینی:
"5. اولویتبندی شاخصهای توسعه آموزشهای علمی- کاربردی از دیدگاه برابری فرصتهای دسترسی به آموزشهای علمی-کاربردی و درجه امکانپذیری احداث واحدهای آموزشی در کشور با توجه به نتایج آزمونهای آماری مندرج در متدولوژی و با فرض آنکه بخواهیم شاخصهایی که از دید جامعه مورد بررسیدارای اهمیت نسبتا زیاد بیشتر(به تصویر صفحه مراجعه شود)در تعیین اولویت شهرستانها برای احداث واحدهای دانشگاه جامع علمی- کاربردی مدنظر باشند شاخصهای اولویتدار را شناسائی و رجحانبندی نمودیم تا در مراحل بعدی جمعآوری اطلاعات و اولویتبندی شهرستانهای استان نمونه مورد بررسی(آذربایجان شرقی)مورد بهرهبرداری قرار گیرند.
تعداد مراکز آموزش ضمن خدمت کارکنان دولت،مراکز آموزش کارخانجات و مجتمعهای صنعتی مستقر در شهرستان( B3 )(به تصویر صفحه مراجعه شود) در اینجا از ذکر سایر شاخصهایی که میانگین آنها از نظر جامعه خبرگان مورد بررسی(بکمک آزمون نرمال استاندارد) کمتر از 4 امتیاز بوده،صرفنظر شده است که با توجه به نتایج نظرخواهی از خبرگان عملا شاخصهایی که بین متوسط تا زیاد اهمیت داشته مدنظر قرار گرفته است.
ضریب همبستگی اسپیرمن بین نتایج حاصل از روش ساو و تاپسیس در جدول(05-4)بدست آمده است پس از محاسبه آن را در ستون d ،اعداد ستون d2 را بدست میآوریم(به تصویر صفحه مراجعه شود) (به تصویر صفحه مراجعه شود) جدول 3:ضریب همبستگی اسپیرمن بین رتبههای حاصل از روش SAW و روش TOPSIS (به تصویر صفحه مراجعه شود) (به تصویر صفحه مراجعه شود) توسعه دانشگاههای علمی-کاربردی،یکی از وظایف اصلی دانشگاه جامع میباشد،این توسعه با کمکردن فشار پذیرش دانشجو از دانشگاههای دولتی سراسری،به حل مشکل اشتغال جوانان نیز کمک نموده و در ضمن با تربیت نیروهای متخصص موردنیاز موجود در بخش صنعت،کشاورزی و خدمات و معادن، کاریابی آنها بهبود یافته و به سیاست محرومیتزدایی از شهرها و مناطق دورافتاده نیز کمک شایانی میشود."