چکیده:
امروزه مدیریت دانش به بحث اصلی سازمانهای رقابتی و پویا تبدیل شده است.سازمانها برای افزایش رقابتپذیری و نوآوری به مباحث مرتبط با دانش و مدیریت دانایی روی آوردهاند و رهبران سازمانها سعی در اجرای مظلوب مدیریت دانش در سازمانهای خود دارند.ولی استقرار و پذیرش مدیریت دانش در سازمان از فراظتها و پیچیدگیهای خاص خود برخوردار میباشد و چه بسا سازمانهایی که در این راه با شکست مواجه شدهاند.آنچه در این بین از اهمیت بسزایی برخوردار است شناسایی عوامل بحرانی موفقیت در حوزه مدیریت دانش در اولین گام،و پس از آن چگونگی تعمیم این عوامل به سازمان موردنظر میباشد. هدف اصلی این مقاله نیز بکارگیری و تحلیل متدولوژیهای مناسب جهت استخراج مفاهیم و عوامل بحرانی موفقیت مدیریت دانش و چگونگی تست و آزمایش مفاهیم بدست آمده در یک سازمان میباشد.حاصل کار ارائه یک متدولوژی ترکیبی است که نتیجه بکارگیری و تلفیق روشهای کیفی و کمی میباشد.
خلاصه ماشینی:
"هدف اصلی این مقاله نیز بکارگیری و تحلیل متدولوژیهای مناسب جهت استخراج مفاهیم و عوامل بحرانی موفقیت مدیریت دانش و چگونگی تست و آزمایش مفاهیم بدست آمده در یک سازمان میباشد.
ولی براستی رمز موفقیت این سازمانها در پیادهسازی مدیریت دانش در چه بوده است؟مفاهیم اصلی مرتبط چیستند؟چه عواملی در موفقیت مدیریت دانش در این سازمانها نقش داشتهاند؟و در نهایت چگونه میتوان این عامل را در یک سازمان دیگر مورد بررسی و آزمایش قرار دارد؟اینها سوالاتی است که این تحقیق بدنبال پاسخگویی به آنها میباشد.
(Goulding,2005) بههرحال همانطور که ذکر شد،ماهیت اجتماعی امور وابسته به دانش و مسائل مرتبط با دانش و محدودیتهای روشها و رویکردهای کمی و همچنین طبیعت پویای دانش،نویسندگان مقاله را بر آن داشت که به استفاده از روشهای کیفی روی آروند که در این میان متدولوژی GT با توجه به نقاط قوت آن جهت تشخیص عوامل بحرانی موفقیت مدیریت دانش انتخاب گردید.
حال فرض کنید که مفاهیم بدست آمده از این فاز که میتواند حاصل تحقیق روی سازمانهای موفق در حوزه مدیریت دانش باشد،در همان سازمان یا حتی سازمانهای دیگر مورد آزمایش قرار گیرد.
نکته قابل توجه در این بخش میتواد نتایج حصال از این بخش باشد زیرا میتوان مشاهده نمود آیا عواملی که به عنوان عوامل بحرانی موفقیت مدیریت دانش در سازمانهای موفق در حوزه مدیریت دانش شناخته شدهاند،در مورد کاوی تحت مطالعه به چه صورت ظاهر میشوند.
4. ارائه رویکرد ترکیبی برای ایجاد و تست نظریه در این مقاله ضمن مروری کوتاه بر ادبیات مدیریت دانش،توضیح داده شد که برای بدست آوردن عوامل بحرانی موفقیت مدیریت دانش،استفاده از روش کیفی غیرقابل اجتناب خواهد بود و متدولوژی GT برای این منظور پیشنهاد شد."