خلاصه ماشینی:
"«ابن مسکویه»در ضمن بیان هدف خود از تألیف کتاب«تهذیب الاخلاق»،به تعریف خلق و علم اخلاق اشاره میکند و میگوید:غرض ما در این کتاب این است که«خلقی را برای خودمان تحصیل کنیم که به سبب آن،تمام کارهای انسان نیکو باشد و در عین حال آسان و بدون سختی و مشقت از او صادر گردد»(تهذیب الاخلاق،ص 27).
محقق نراقی در تعریف خلق میگوید:«خلق عبارت است از ملکهای برای نفس که موجب میشود افعال با سهولت و بدون نیاز به فکر و تأمل از آن صادر شود...
از مجموع آنچه از علمای اخلاق نقل گردید،معلوم میشود که خلق،امری نفسانی و راسخ در نفس است که موجب میشود افعال به آسانی از انسان صادر شود.
نتیجه دیگری که میتوان گرفت،این است که علمای اخلاق به تبع تعریفی که از خلق ارایه دادهاند،موضوع و قلمرو علم اخلاق را منحصر به ملکات نفسانی کردهاند و در علم اخلاق،عمدتا از فضایل و رذایل بحث کردهاند و به رفتارها و آداب اخلاقی توجه لازم را ننمودهاند."