خلاصه ماشینی:
ساختها در یادگیری1و آموزش به شیوهء کاوشگری مرتضی خلخالی معرفی مقاله این مقاله،نخست به ویژگیهای ساخت یک موضوع درسی اشاره میکند،آنگاه با ذکر یک مثال عینی از درس علوم اجتماعی، نحوهء طراحی و آموزش جغرافیا را به شیوهای تحلیلی و کاوشگرانه نشان میدهد.
نویسنده عقیده دارد که اگر قرار باشد واقعیتها ارزشی پیدا کنند،درک شوند و در خاطر باقی بمانند باید جای درست خود را در زمینه یا ساخت درونی و معنیدار در ذهن پیدا کنند.
او معتقد است که اگر قرار باشد کودکان فنون عملی انجام فعالیتهای اکتشافی را بیاموزند،باید فرصتهای مشکلگشایی برای آنان فراهم گردد و این امر بدون رویارویی عملی با فعالیتهای کاوشگری ناممکن است.
آنها همچون این تجربه کوچک و قبلی ما درباره آموزش جغرافیا،بر این اساس استوار هستند که همواره نوعی پیوندهای درونی میان دانش و ذهن پویای دانشآموز برقرار شود و یادگیری معنی و مفهوم پیدا کند.
کودک برای پروراندن تواناییهای ذهنی،باید به جستجو و بررسی نظامها و روابط برقرارشه میان پدیدهها و رویدادهای محیط زندگی خود بپردازد و در طی کردن این راه تشویق شود.
برای این منظور،او باید این انتظار را داشته باشد که چیزی برای کشف وجود دارد و هنگامی که چنین انتظاری در او پدید آمد،برانگیخته میشود.
کاملا روشن است که اگر قرار باشد که کودکان تکنیکهای عملی انجام فعالیتهای اکتشافی را بیاموزند،باید فرصتهای مشکلگشایی را برای آنان فراهم کنیم.
هزاران شاهد و تحقیق وجود دارد که نشان میدهند که هرگونه کیفیتی از سازمان دادن اطلاعات که پیچیدگی تراکم آنها را از طریق جای دادن مناسب هریک در ساخت ذهنی ساخته شده به وسیله کودک،کاهش دهد،باعث میشود که بهخاطر آوردن و دسترسی مجدد به آنها آسانتر شود.