خلاصه ماشینی:
"و یا برخلاف در ازمنه صلح و صفای سیاسی بخصوص امنیت اقتصادی هنرمندان و اهل ذوق بین اقوام باستانی رد و بدل میشدند در حالیکه ثروتمندان این روابط را تشویق میکردند و در دربار سلاطین و دستگاه بزرگان از صدها متر مربع لوحهحجاری که زمانی زینت قصور آشوری نمرود-نینیو-دورساووکنی و بلوات بوده است نمونة مورد اول و صفحات تاریخ زنده در جدار پلکانهای پرس پولیس نمونهای از مورد دوم است.
بار دیگر تماشای این درها مانند دیدار از موزة پتی پاله نگارنده را در مقابل سؤال همیشگی گذاشت: بین قریحه و اختراع خانم آهنگر برزیلی و پردههای خوشنویس گالری ستال چه پیوندی وجود دارد؟ چون در اینجا دیگر فرضیات جام پتی پاله بدرد نمیخورد نه تقلیدی در کار بوده نه تحمیل نه هجوم نه غارت بنابراین تنها یک جواب باقی میماند، معجزه و آنهم معجزه غیر قابل تفسیر هنر."