خلاصه ماشینی:
"تولد این آئین در ممالک اطراف همسایه آن دوران نمی توانست بی تأثیر باشد و بخصوص یونان، برای توجه به ایران و به مذهبی که زردشت عرضه کرده بود انگیزه های فراوانی داشت.
پس از اسکندر و لشکرکشیها وتماسهای مداومی که میان ایرانیان و یونانیان پدید می آید، به عقاید تازه تری برمیخوریم، از آن جمله در بعضی از آثار می بینیم اظهار می شود که فیثاغورث و همه فلاسفه نخستین تعلیم یافته مکتب عقلای شرق و ایران بوده اند.
نشر و بسط عقاید فلسفی و مذهبی ایرانیان شاید وسیله ای بود که مقابله با غلبه هلنیسم و حفظ برتری بکار گرفته شد … و یونانیان نیز برای پذیرش چنین نظراتی آمادگی داشتند زیرا که از بعد از قبرن اول قبل از میلاد، فلسفه یونان به سوی نوعی عرفان کشیده میشد، و در نتیجه عقاید فیثاغورث چون نوعی مذهب عرضه میگردید و مشهور شد که فیثاغورث شاگرد زردشت بوده است و افلاطون از فقهای پارسی و پیشوایان دینی زردشتی دیداری کرده است و یا خیال چنین اقدامی را در سر می پرورانده."