خلاصه ماشینی:
"در انگلستان شرایط سیاسی بعد از جنگ دوم این فلسفه را حاکم میسازد که نتیجه و ثمره صنایع اساسی باید فراگیر باشد و در نتیجه با عنوان تکامل سوسیالیسم بانک انگلستان،صنایع ذغال سنگ-هواپیمایی-راهآهن- راههای ارتباطی-گاز-صنایع آهن و فولاد و الکتریسیته ملی میشوند و در دهه 70 دولت سهام خود را در شرکتهای ماشینسازی و حملونقل افزایش میدهد.
میبینیم که دخالت بیش از حد دولت در امور اقتصادی و عدم کارایی آن در کشورهای پیشرفته در حال توسعه باعث میشود که لیبرالیسم جدید پدیده(شکست دولت) را مطرح سازد و مکانیزم بازار را در مقابل برنامهریزی و محدودیتها و مقررات دست و پاگیر عرضه نماید و از حقوق فردی در قبال قدرت مطالعه و انحصاری دولت حمایت مینماید و در نهایت خصوصیسازی را به عنوان استراتیژی مطلوب به جهان ارائه میکند.
در فرایند خصوصیسازی نبایسی بخش خصوصی را به یکباره جانشین دولت بکنیم بلکه استفاده از اصول اصلی مکانیزم بازار باید براساس منطق علمی و روش عقلایی با این شرط که نقش تکمیلی دولت و بازار و ضرورت ابتکار عمل دولت در سازماندهی فعالیتهای دنیامیک اقتصادی بصورت یک اصل مورد پذیرش قرار گیرد،بمرحله اجرا گذاشته شود.
ایده اصلی در تفکر خصوصیسازی این است که فضای رقابت و نظام حاکم بر بازار بنگاهها و واحدهای خصوصی را مجبور میسازد تا عملکرد کاراتری را نسبت به بخش عمومی داشته باشند.
این اصطلاح برای نخستین بار بطور رسمی در انگلستان و در دهه 1980 مطرح شد منظور از آن بازگرداندن واحدهایی بود که قبلا"از بخش خصوصی گرفته شده و به صورت شرکتهای ملی شده اداره میشد.
اما روسها بر استفاده از اوراق بهادار نیز تاکید دارند،همانطور که گفتیم تاکتیک اصلی مورد استفاده هر دو کشور دخیل نمودن هرچه بیشتر افراد توسعه سرمایهگذاری بخش خصوصی است."