چکیده:
نقش فرهنگ ایرانی از عهد باستان تا اواخر قرون وسطی درجهت تکامل تمدن درسراسر جهان و بویژه در منطقه نفوذ زبان و ادب پارسی، آثار اندیشمندان ایران بعد از اسلام ـ اثر متقابل نفوذ زبان فارسی و عربی ایرانیانی که به اسلام گرویدند ـ نفوذ موسیقی ایرانی از مراکش گرفته تا ترکیه و هندوستان ـ نه مقام اصلی در موسیقی ـ روشهای چندگانه نقشه برداری و نقشهبرداری مورد علاقه نقشه برداران ایرانی ـ هنر باغسازی ـ اهمیت باغ از دید ایرانیان ـ شیوه باغسازی ژاپونی و رومی و مقایسه آن با شیوه باغسازی ایرانی ـ شرح چهارباغ، باغ ایرانی.
خلاصه ماشینی:
از این پس وی در خدمت شاه مصدر امور هنری شده و خود را عباسی خوانده و رقم نموده است، علیرضا را نمیتوان تنها یک خوشنویس گفت با استعداد زیاد و سلیقه و ذوق فراوان دارای هنرهای دیگر نیز بود چه پس از آنکه بخدمت دربار و شرف ملازمت اختصاص یافت آنچه شایستة خود مییافت بقهر نصیب خویش می ساخت چنانکه مقام کتابداری شاه یعنی ریاست کتابخانة سلطنتی را که تا آن زمان صادقی بیک افشار داشت وی بزور از او گرفت و صادقی بیک مرد بزرگ تاریخ هنر و استاد کن نطیر نقاشی حریف او نشده و باوی مقاومت نتوانست کرد.
/ قاضی میراحمد منشی در گلستان هنر ضمن شرح حال مختصری که راجع به علیرضا نوشته مینگارد (از جملة مقربان و مخصوصان پادشاه عالمیانند و گاهی بکتابت و قطعه نویسی اشتغال دارند و پیوسته در مجلس بهشت آئین و محفل خاص خلدبرین و نوارشات بی غایت سرافراز و مفتخرند) غرض اینست که در دربار شاه عباس نظیر علیرضا کم می شناسیم که مقرب خاص بوده و این امتیاز را تاپایان سلطنت پادشاهی چون شاه عباس که بنزدیکان خود هرگز اعتماد نمیکرد و اکثر آنانرا ببهانه های گونا گون میکشت حفظ کرده باشد نصرآبادی در تدکرة خود که نام علیرضا را جزو شعرای خوشنویس بعد از ملا عبدالباقی معلم ثلث نویس مشهور نقل فرموده مینویسد اگر چه فضیلت او بمولا نا عبدالباقی نمیرسد اما بسیار پاکیزه وضع و آدمی روشن بوده و از این قول بخوبی میتوان حدس زد که مقصود میرزا طاهر نصرآبادی ستایش صفات نیک انسانی در رفتار و کردار اوست و ادب و آداب در مقام قرابت با شاه و قاضی میر احمد منشی او را باخلاق حمیده و اوصاف پسندیده می ستاید.