خلاصه ماشینی:
"» (دو ماهنامه ادبی الفبا، شماره سوم، آبان و آذر 83 ، ص10) یکی از وجوه تمایز صفارزاده به عنوان یک شاعر نیمایی با شاعران معاصر خویش، وارد کردن مضامین دینی به شعر است که تا پیش از او در شعر نیمایی و سپید کمسابقه بوده است: رهایم تا ز بند کام و از زنجیرهای زنگدار نام نیازم پیش تنها نیست خدا و شعر اینهایند پیوندان جاویدم همچنان که اشاره شد، رفتار شاعر در این دوره از زندگی ادبی خویش با زبان «رفتاری هنجار» است، یعنی رفتاری مطابق با معیارها و هنجارها مقبول ادبی که محصول رقابت جمعی با سایر شاعران معاصر است.
توسل به این شیوه در خواننده انفعال و سرخوردگی ایجاد میکند و در نهایت به «بحران مخاطب» دامن میزند: انفجار روزنامة صبح و عصرمان بود میخواندیم کنار میگذاشتیم دوباره میخواندیم شانکا گفت کاش اینجا نیامده بودم آلبا میگفت کاش به دنیا نیامده بودی بوخ میگفت ما نویسندگان لیندولف میگفت باید کاری کرد آلفردو میگفت در یک سال فقط سه شهر را سیاحت کردیم و جرج ما را به تماشای امکنة بیتاریخ میبرد «دوگل» بیادبترین مهمان جهان بود … (کتاب «طنین در دلتا»، صص 50 ـ 48) پیچیدگی و مغلقگویی شاعر در مرحلة دوم از زندگی ادبی خویش، برقراری ارتباط خواننده با شعر او را مشکل کرده است.
به نظر میرسد صفارزاده در این مرحله به نوعی تحت تأثیر تئوریهای ادبی غربی قرار گرفته و مطابق با آن تئوریها به سرودن شعر پرداخته است، چرا که نوعی تئوریزدگی در شعرهای این دوره از زندگی شاعر دیده میشود، هرچند این تئوریزدگی ناخودآگاه و در نتیجة آشنایی با زبان و ادبیات خارجی بوده باشد.
و اما دورة سوم زندگی ادبی صفارزاده از سال 1356 با چاپ دو مجموعه شعر «بیعت با بیداری» و «دیدار صبح» آغاز میشود که این دوره تا کنون ادامه یافته است."