عشق نهانی، جوهره موسیقی ایرانی - پایگاه مجلات تخصصی نورSkip to main content
فهرست مقالات

عشق نهانی، جوهره موسیقی ایرانی

مصاحبه کننده:

مصاحبه شونده:

(5 صفحه - از 72 تا 76)

کلید واژه های ماشینی : موسیقی ، هنر ، آواز ، آموزش ، جوهره موسیقی ایرانی ، آموزش موسیقی ، رسانه‌ها ، غرب ، موسیقی‌دان ، ردیف موسیقی ایرانی

خلاصه ماشینی:

"این منابع آموزش اولیه برای‌ شما از کجا تأمین می‌شد؟ بی‌شک زندگی در منطقه‌ای روستایی و وجود کشاورزی،منبع خلق آثار موسیقایی‌ خوبی است. در این روند،بر هنر و به خصوص موسیقی،تغییرات بسیاری تحمیل‌ می‌شود شرایط فرهنگی،اجتماعی و سیاسی موجود، چیزی است که بر هنرمند تحمیل می‌شود و بعضا گریز از این مقولات ناممکن است، چون دایره و محیط ارتباطات هنری، گسترده‌تر و وسیع‌تر شده است شما فکر می‌کنید از علم روز موسیقی عقب نیست. اما همین‌ استاد آواز که بست سال است این کار را می‌کند، وقتی به استودیو می‌رود برای ضبط اثر،یک ریتم‌ ساده 8/6 را نمی‌تواند بخواند. بحث تلفیق شعر موسیقی، موضوع دیگری است که هنرجو بعد از یاد گرفتن ردیف، باید آن را فرا بگیرد تا بتواند با تلفیق شعر و موسیقی‌ آنچه از ردیف آموخته به شکل جدیدی ارائه کند. پرسش‌ من این است که چرا دیگر نشانی از آن‌ آثار ماندگار در دهه‌های پیش نمی‌بینیم‌ و کمتر افراد و ملودی‌های آن‌ها در خاطر می‌ماند؟ برای این‌که یک ملودی بتواند ماندگار شود،باید فرایند دشواری را پشت سر بگذارد. اگر دولت به موضوع آموزش‌ دولتی موسیقی اهمیت ندهد،ما به زودی دچار نقصان در پرورش افراد درجه یک و خلق آثار ماندگار می‌شویم شنیده شدن دشوار می‌کند. شما برای بهتر شدن وضعیت آموزش‌ چه راه‌کارهایی پیشنهاد می‌کنید؟ تطبیق موسیقی با وضعیت آموزش روز یکی از مسائلی است که موسیقی‌دانان ما باید پشت سر بگذارند. مطلب دیگر این است که‌ دولت باید برای آموزش هنر به خصوص‌ موسیقی پول خرج کند."

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.