خلاصه ماشینی:
حال اگر بنا باشد نوآوریها واقعا در مدارس جا بیفتند،چه باید کرد؟برنامههای تربیت معلم چه تأثیری میتواند از این پدیده بپذیرد؟ ملاحظات یا اصلاحات پیشنهادی نخستین ملاحظهء برنامهای،آموزش محتوا از طریق آموزش فرآیند یادگیری است.
این ملاحظه که در ذهن نگارنده جنبه کلیدی دارد،پاسخ مناسبی است به مسأله انفجار اطلاعات و همچنین میتواند پاسخ مناسبی در برخورد با مسأله انحطاط اخلاقی باشد در پایان این قسمت نکتهای که ذکر آن خالی از فایده نیست،این است که پدیدهء نامیمون آموزش یکطرفه،آموزش مستقیم یا آموزش سنتی تنها بهعنوان یک پدیدهء رایج در نظام آموزش و پرورش ما مطرح نیست،تحقیقاتی که در ایالات متحدهء آمریکا انجام شده است حاکی از حاکمیت مطلق معلم در کلاس درس و منفعل بودن دانشآموزان در عرصهء یادگیری-یاددهی است.
رابطه این ملاحظه با ملاحظهء چهارم چیست؟اگر برنامهء کارورزی بهنحوی طراحی شود که بتواند عمدتا پاسخگوی مشکل فرار از حرفه در سال اول و دوم معلمی باشد،یعنی اینکه معلمان فرصت مجددی برای یادگیری بعد از سال اول اشتغالشان داشته باشند،در بخش دوم برنامههای تربیت معلم میتوان مسایلی را که با آنها سروکار داشتهاند،بهعنوان موضوعهای تحقیقاتی تحتنظر استاد و مدرس مربوطه دنبال کرد.
ملاحظهء پنجم یعنی ایجاد روحیهء انقیاد در برابر نوآوریها از طریق آشنایی با مبانی پژوهش علمی با انجام دادن یک کار تحقیقاتی خرد و اولیه که این نیز بهنوبهخود مسبوق به گنجاندن درس مربوطه در برنامهء تربیت معلم و گذراندن آن توسط دانشجو معلمان است41.